Předmět: Sociologie rodiny

« Zpět
Název předmětu Sociologie rodiny
Kód předmětu KPG/KRSO@
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka v rámci seminářů bude zaměřena na následující témata: 1. Sociologie jako "multiparadigmatická" věda aneb "Proč není jen jedna, univerzální sociologická teorie a proč může mít jeden pojem více různých významů." 2. Sociální jednání aneb "Proč lidé dělají to, co dělají" 3. Sociální instituce a jejich význam pro život ve společnosti - rodina jako typická sociální instituce. 4. Kultura - důležité kategorie (kultura a kulturní rozdíly, enkulturace a akulturace, specifika rodiny dané kulturou) 5. Socializace aneb "Jak sociologové hovoří o výchově a vzdělávání a čeho si všímají" (výchovy nemusí být vždycky v zájmu jedince) 6. Rodina jako sociální skupina, kde probíhá socializace, její struktura a dynamika a jak je zkoumat. 7. Autorita nejen učitele z pohledu sociologických teorií - moc jako významná kategorie sociologie. 8. Výchova a gender - specifická optika genderových teorií na výchovu a socializaci. 9. Proměny rodiny jako sociální instituce, tradiční rodina jako realita a jako teoretická konstrukce v diskusích o právu na manželství pro všechny.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Domácí příprava na výuku - 32 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu sociologie rodiny je: a) Vybavit studenta aktivní znalostí základních kategorií sociologie jako vědy o sociální povaze lidské existence a to na úrovni analýzy, syntézy, hodnotícího posouzení a aplikace. Uvedené kategorie zaměřené na popis sociálního jednání člověka, jeho prostředí, institucí či norem s přihlédnutím k rodině jako klíčové instituce a sociální skupině. Uvedené osvojené kategorie by měly být v průběhu následujícího studia součástí teoretické základny, na kterou jsou navázány obsahy dalších předmětů. b) Prezentovat studentovi základní schémata a pravidla "tzv. sociologického myšlení", jako specifické optiky a způsobu uvažování o sociální povaze lidské existence, struktuře společnosti a vybraných sociálních jevech. Uvedené sociologické myšlení jako nehodnotící, chápající přístup omezuje možnost vzniku u udržování předsudků a stereotypů, rozvíjí tolerantní přístup k odlišnosti. c) Prosřednictvím samostudia odborných textů rozvíjet dovednost orientovat se v odborných textech. d) Prostřednictvím diskusí v rámci seminářů rozvíjet komunikativní schopnosti, včetně dovednosti vedení diskusí a argumentací.
Po absolvování předmětu bude student schopen: - aktivně používat vybraný soubor sociologických kategorií - na základě vlastního hodnotícího posouzení vytvořit návrh vlastní definice těchto sociologických kategorií - popsat a objasnit vztahy mezi těmito kategoriemi v rámci vztahového pojetí sociální reality. - argumentovat vlastní interpretaci a definici vybraných sociologických kategorií.
Předpoklady
Předmět nevyžaduje žádné specifické předpoklady pro zápis nad rámec absolutoria státní maturity a požadavků příjímacího řízení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce

- aktivní zapojení do prezenční výuky (diskuse, argumentace) - příprava na semináře na základě průběžných úkolů zadaných v LMS MOODLE - účast v seminářích předpokládá přípravu v rámci samostudia, příprava na semináře může být ověřována průběžně i prostřednictvím krátkých testů znalostí. - zpracování výstupního úkolu - dle zadání v LMS MOODLE
Doporučená literatura
  • Matoušek, O. (1997). Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: Slon.
  • Možný, I. (2006). Rodina a společnost. Praha: Slon.
  • Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny . Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní