Předmět: Základy pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Základy pedagogiky
Kód předmětu KPG/KPZP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Jarušinská Lenka, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Obsah: Vědní obor pedagogika, Faktory rozvoje lidského jedince, Výchova a sebevýchova Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy Cíle a obsah výchovy Výchovný proces a jeho etapy Efektivita výchovného procesu Výchovné zásady Osobnost učitele Vývoj profesní dráhy učitelů Profesní etika učitele Osobnost vychovávaného Rodiny a škola Metodologie pedagogiky Vědecký postup v pedagogice Metody vědecké práce Etapy pedagogického výzkumu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cíle: Zprostředkovat studentům základní pedagogická stanoviska, názory a oblasti vědního oboru pedagogika jako výchozí pedagogické disciplíny. Na základě studia bude student schopný: interpretovat základní pedagogické jevy a zákonitosti, vysvětlit s porozuměním a v souvislostech pedagogické jevy a zákonitosti. 1. Základní problémy teorie pedagogiky: 1. 1 Vědní obor pedagogika, 1. 2 Faktory rozvoje lidského jedince, 1. 3 Výchova a sebevýchova 2. Cíle a obsah výchovy 2. 1. Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy 2. 2. Cíle a obsah výchovy 2. 3. Výchovný proces a jeho etapy 3 Efektivita výchovného procesu 3. 1 efektivita výchovného procesu 3. 2 Výchovné zásady 4. Rodina 4. 1 Historie a tradice rodiny 4. 2 Rodinná výchova 4. 3 Spolupráce rodiny a školy 4. 4 Škola 4. 5 Snahy o reformu školy v 1. pol. 20. století 4. 6 české pokusné školy 30. let minulého století (Příhoda) 4. 7 Alternativní školy 4. 8 Instituce pro volnočasové aktivity 5. Metodologie pedagogiky 5. 1 Základní pojmy 5. 2 Vědecký postup v pedagogice 5. 3 Metody vědecké práce 5. 4 Etapy pedagogického výzkumu
Student získá teoretické znalosti v rozsahu učiva. Základní problémy teorie pedagogiky: Vznik a vývoj pedagogické teorie, Pedagogika jako věda, Prameny
Předpoklady
Základní znalosti z oblasti pedagogiky v rozsahu středoškolského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

Podmínka k udělení zápočtu: 1. 50% prezenční účast na seminářích 2. odevzdání seminární práce
Doporučená literatura
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. (1997). Systémová pedagogika. Celistvé a otevřené pojetí vzdělávání a výchovy. Ostrava: AMOSIUM SERVIS.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. (2010). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II.. Hanex Olomouc.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Olomouc: Hanex.
  • PRŮCHA, J. (2002). Moderní pedagogika.. Praha.
  • PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní