Předmět: Projektování volnočasových aktivit

« Zpět
Název předmětu Projektování volnočasových aktivit
Kód předmětu KPG/KPVŘ@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pospíšil Jiří, PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět uvádí do problematiky přípravy a plánování projektů v pedagogice volného času. Cílem předmětu je seznámení studentů se základními pojmy, které se vážou k přípravě a plánování projektů. Věnovat se budeme správné formulaci cílů projektu, časovému plánu projektu, rozpočtu projektu, rozpoznávání rizik projektu a nastavení způsobu jejich předcházení. Předmět dále uvádí do problematiky realizace a řízení pedagogických projektů ve volném čase. Dalším cílem je proto seznámení studentů se základními pojmy a procesy, které se vážou k realizaci a řízení projektů. Věnovat se budeme sestavování a řízení projektového týmu, řízení projektu, řízení a kontrole rizik projektu, kontrole plnění projektových cílů a výstupů, řízení nákladů projektu a kontrole podle rozpočtu projektu, realizaci změn v projektu, reportování projektu a procesu uzavření projektu. Zájmové vzdělávání v systému vzdělávání. Legislativní rámec zájmového vzdělávání. Státní a nestátní organizace a instituce a jejich podíl na zájmovém vzdělávání. Formy spolupráce na úrovni obce, mikroregionu, kraje, státu i na mezinárodní úrovni. Informační systémy a zájmové vzdělávání. Efektivita a přínos dobré a účinné spolupráce. V první části předmětu budou diskutována a procvičována následující témata: 1. definice projektu a dalších základních pojmů plánování projektu, 2. formulace cílů projektu s ohledem na komunitní plánování a spolupráci s obcemi, kraji a státní správou, 3. schéma projektu specifického pro pedagogiku volného času, 4. časový plán projektu (harmonogram), 5. rozpoznání rizik projektu a nastavení způsobu jejich předcházení, 6. sestavení rozpočtu projektu. Ve druhé části předmětu budou diskutována a procvičována následující témata: 1. sestavování a řízení projektového týmu, 2. řízení projektu, 3. řízení a kontrola rizik projektu, 4. kontrola plnění projektových cílů a výstupů, 5. řízení nákladů projektu a kontrola podle rozpočtu projektu, 6. realizace změn v projektu, 7. reportování projektu a proces uzavření projektu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - plánovat, tvořit a realizovat projekty rozvoje v oblasti volného času při respektování podmínek, požadavků, obsahu i forem pedagogického ovlivňování volného času, - popsat společenské postavení a potřeby zájmového vzdělávání na úrovních instituce, obce, mikroregionu, kraje a státu jako součásti celoživotního vzdělávání, - začlenit volnočasové instituce do koncepcí rozvoje vzdělávání, sportu, kultury, cestovního ruchu, ochrany a tvorby životního prostředí, - charakterizovat možnosti prevence patologických projevů u dětí a mládeže a možnosti integrace marginálních skupin do společnosti ve spolupráci se státní správou a samosprávou a jejich dopad na vytváření příznivého společenského klimatu v dosahu působnosti, - vysvětlit postupy a principy projektování volnočasových aktivit jednak z pohledu základních principů výchovy ve volném čase, jednak z pohledu projektového managementu, - identifikovat rizika projektů a plánovat jejich předcházení, - hodnotit projekty volnočasových aktivit.

Předpoklady
Předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu jsou znalosti a dovednosti získané absolvováním předmětů Pedagogika volného času, Metodika her a dále kompetence v obecné didaktice a v oblasti přípravy aktivit v oblasti prevence sociálně patologických jevů a práce s dětmi při preventivně intervenční činnosti.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Zpracování projektu rozsáhlejší volnočasové aktivity (buď průběžné v rozsahu např. 1x týdně po dobu roku, nebo jednorázové v délce nejméně 1 týden). Příprava na obhajobu projektu. Obhajoba projektu se zohledněním zásad projektového managementu.
Doporučená literatura
  • HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha: Portál, 2008, 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1..
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5..
  • Kratochvílová, E. (2004). Pedagogika voľného času: výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickéj teórii a v praxi. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
  • Svozilová, Alena. (2016). Projektový management: Systémový přístup k řízení projektů. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní