Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Dějiny výchovy z pohledu proměny vztahu "společnost a výchova". Historický kontext výchovy - Antický ideál výchovy - paideia, agogé, člověka jako zoon politikon. Středověká koncepce vzdělávání - educatio x erruditio, člověka jako imago Dei, výchova a vzdělávání v období renesance, výchova jako součást obecné nápravy věcí lidských (J.A.Komenský), osvícenecké pojetí výchovy - Bildung, člověk jako Animal Rationale. Proměny školské soustavy v českých zemích. Proměny vzdělávání učitelů. Filosofický a teoretický kontext výchovy - Významné osobnosti a teorie výchovy - jejich reflexe v současných edukačních soustavách. Soudobé teorie vzdělávání - personalistické teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, pedeutologické teorie, efekty výchovy a vzdělávání pro jednotlivce a společnost. Výuka je možná v ZS i LS. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie výchovy a vzdělávání, - objasnit vztahy mezi výchovný a vzdělávací teorií a subjektivitou, - vysvětlit význam základních pedagogických teorií v kontextu implicitních teorií, - charakterizovat pedagogiku jako vědu o edukační realitě, - analyzovat a rekonstruovat základní vzdělávací koncepce v kontextu teorie učitelské profese (pedeutologie), - hodnotit (kriticky) a vytvářet průnik mezi pedagogickou teorií a praxí ve vztahu ke společnosti, - analyzovat pedagogické kategorie s ohledem na jejich historicko-pedagogickou zakotvenost v novověké pedagogické diskusi, - objasnit základní postuláty teorie výchovy v kontextu historicko-pedagogické diskuse - objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově - antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy, názory na role učitele, - objasnit historické kořeny současných trendů ve výchově.
Navazuje na znalosti z předmětu Obecná pedagogika 1
|
Předpoklady
|
Navazuje na znalosti z předmětu Obecná pedagogika 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Samostudium dle moodlu, aktivita ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. . Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998..
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
BREZINKA, W. Východiska pro poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. ISBN: 80-86263-23-1..
-
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. Sv. 1., 2., 3. Praha: Vlastním nákladem, 2002..
-
DANEK, J. . Výchova ako súčasť života. Teória a prax. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007..
-
HAVLÍK R., KOŤA J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002..
-
CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4..
-
KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. (2008). Dějiny pedagogiky. Grada.
-
KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
-
KUDLÁČOVÁ, B. Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA, 2006..
-
LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008..
-
PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
-
RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
-
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004..
-
STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.
-
ŠTVERÁK, V., KUČERA, Z. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0..
-
VERNANT, J.-P. /ed./. Řecký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2005. ISBN 80-7021-731-6..
|