Předmět: Obecná pedagogika 2/General Education Science 2

« Zpět
Název předmětu Obecná pedagogika 2/General Education Science 2
Kód předmětu KPG/KPT2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Dějiny výchovy z pohledu proměny vztahu "společnost a výchova". Historický kontext výchovy - Antický ideál výchovy - paideia, agogé, člověka jako zoon politikon. Středověká koncepce vzdělávání - educatio x erruditio, člověka jako imago Dei, výchova a vzdělávání v období renesance, výchova jako součást obecné nápravy věcí lidských (J.A.Komenský), osvícenecké pojetí výchovy - Bildung, člověk jako Animal Rationale. Proměny školské soustavy v českých zemích. Proměny vzdělávání učitelů. Filosofický a teoretický kontext výchovy - Významné osobnosti a teorie výchovy - jejich reflexe v současných edukačních soustavách. Soudobé teorie vzdělávání - personalistické teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, pedeutologické teorie, efekty výchovy a vzdělávání pro jednotlivce a společnost. Výuka je možná v ZS i LS. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie výchovy a vzdělávání, - objasnit vztahy mezi výchovný a vzdělávací teorií a subjektivitou, - vysvětlit význam základních pedagogických teorií v kontextu implicitních teorií, - charakterizovat pedagogiku jako vědu o edukační realitě, - analyzovat a rekonstruovat základní vzdělávací koncepce v kontextu teorie učitelské profese (pedeutologie), - hodnotit (kriticky) a vytvářet průnik mezi pedagogickou teorií a praxí ve vztahu ke společnosti, - analyzovat pedagogické kategorie s ohledem na jejich historicko-pedagogickou zakotvenost v novověké pedagogické diskusi, - objasnit základní postuláty teorie výchovy v kontextu historicko-pedagogické diskuse - objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově - antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy, názory na role učitele, - objasnit historické kořeny současných trendů ve výchově.
Navazuje na znalosti z předmětu Obecná pedagogika 1
Předpoklady
Navazuje na znalosti z předmětu Obecná pedagogika 1.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Samostudium dle moodlu, aktivita ve výuce.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. . Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998..
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • BREZINKA, W. Východiska pro poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. ISBN: 80-86263-23-1..
  • CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. Sv. 1., 2., 3. Praha: Vlastním nákladem, 2002..
  • DANEK, J. . Výchova ako súčasť života. Teória a prax. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007..
  • HAVLÍK R., KOŤA J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002..
  • CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4..
  • KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. (2008). Dějiny pedagogiky. Grada.
  • KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
  • KUDLÁČOVÁ, B. Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA, 2006..
  • LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008..
  • PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
  • RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
  • SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004..
  • STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.
  • ŠTVERÁK, V., KUČERA, Z. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0..
  • VERNANT, J.-P. /ed./. Řecký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2005. ISBN 80-7021-731-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Trenérství a sport - pedagogika volného času (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie - pedagogika volného času (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -