Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Vývoj kurikulárních dokumentů pro předškolní vzdělávání. Současné kurikulum a jeho tvorba. Algoritmy projektování. Pojetí cílů předškolního vzdělávání. Podmínky vzdělávání. RVP PV. Evaluace kurikula. Projektování v souladu s alternativními vzdělávacími programy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: zprostředkovat u studentů poznatky a postupy v oblasti pedagogického projektování školního a třídního vzdělávacího programu, jeho dílčích částí, evaluace.
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - orientovat se v systému kurikulárních dokumentů a jejich předchůdců v historickém kontextu, - využívat s porozuměním základní terminologii v oblasti pedagogického projektování, - analyzovat podmínky vzdělávání, - definovat systém cílů předškolního vzdělávání, - formulovat koncepci kurikula v souladu s RVP PV, - definovat strukturu a obsah kurikula v souladu s RVP PV, - představit algoritmy projektování a prakticky je uplatnit při tvorbě kurikula, - definovat roviny, formy existence kurikula, - projektovat v souladu s alternativními vzdělávacími programy.
|
Předpoklady
|
Znalosti z oblasti předškolní pedagogiky, didaktiky předškolního vzdělávání.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Dva týdny před zkouškou je student povinný poslat prostřednictvím MOODLE zpracovaný ŠVP, TVP na podmínky konkrétní MŠ. Student prokáže teoretické znalosti a schopnost je implementovat na podmínky konkrétní MŠ. Vývoj kurikulárních dokumentů pro předškolní vzdělávání. Současné kurikulum a jeho tvorba. Algoritmy projektování. Pojetí cílů předškolního vzdělávání. Podmínky vzdělávání. RVP PV. Evaluace kurikula. Projektování v souladu s alternativními vzdělávacími programy. Studenti obdrží Průvodce studiem, podle kterého bude probíhat řízené samostudium. Dle pokynů děkanky PdF UP je stanoveno následující: Výuka v kombinované formě studia u všech oborů a programů v ZS 2020/2021 v rámci všech předmětů jsou akademičtí pracovníci povinni uvedenou výuku realizovat dle následujících možností: a) Prostřednictvím řízeného samostudia studentů na základě písemných studijních opor, strukturované a doporučené studijní literatury se stanovenými samostatnými úkoly či jiných studijních materiálů (např. video-prezentací asynchronních přednášek bez možnosti interakce se studenty). V tomto případě je vyučující době své rozvrhované výuky dostupný k individuální či skupinové konzultaci studentům prostřednictvím videokonferenčního systému (MS TEAMS, ZOOM, BBB, MEET). Uvedené konzultace slouží k ověřování plnění průběžných korespondenčních úkolů, k zodpovězení dotazů studentů ohledně zaslaných témat a materiálů apod. b) Prostřednictvím synchronní výuky on-line videokonference (MS TEAMS, ZOOM, BBB, MEET), které probíhají v době rozvrhované v systému IS STAG.
|
Doporučená literatura
|
-
(2018). Rámcový vzdělávací program pro PV. MŠMT Praha.
-
Berčíková, Alena. (2013). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání.. Olomouc: UP.
-
HELUS, Zd. (2013). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
-
ŠMELOVÁ, E., PAŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
|