Předmět: Projektování kurikula MŠ

« Zpět
Název předmětu Projektování kurikula MŠ
Kód předmětu KPG/KPRK@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Vývoj kurikulárních dokumentů pro předškolní vzdělávání. Současné kurikulum a jeho tvorba. Algoritmy projektování. Pojetí cílů předškolního vzdělávání. Podmínky vzdělávání. RVP PV. Evaluace kurikula. Projektování v souladu s alternativními vzdělávacími programy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cíle: zprostředkovat u studentů poznatky a postupy v oblasti pedagogického projektování školního a třídního vzdělávacího programu, jeho dílčích částí, evaluace.
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - orientovat se v systému kurikulárních dokumentů a jejich předchůdců v historickém kontextu, - využívat s porozuměním základní terminologii v oblasti pedagogického projektování, - analyzovat podmínky vzdělávání, - definovat systém cílů předškolního vzdělávání, - formulovat koncepci kurikula v souladu s RVP PV, - definovat strukturu a obsah kurikula v souladu s RVP PV, - představit algoritmy projektování a prakticky je uplatnit při tvorbě kurikula, - definovat roviny, formy existence kurikula, - projektovat v souladu s alternativními vzdělávacími programy.
Předpoklady
Znalosti z oblasti předškolní pedagogiky, didaktiky předškolního vzdělávání.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Dva týdny před zkouškou je student povinný poslat prostřednictvím MOODLE zpracovaný ŠVP, TVP na podmínky konkrétní MŠ. Student prokáže teoretické znalosti a schopnost je implementovat na podmínky konkrétní MŠ. Vývoj kurikulárních dokumentů pro předškolní vzdělávání. Současné kurikulum a jeho tvorba. Algoritmy projektování. Pojetí cílů předškolního vzdělávání. Podmínky vzdělávání. RVP PV. Evaluace kurikula. Projektování v souladu s alternativními vzdělávacími programy. Studenti obdrží Průvodce studiem, podle kterého bude probíhat řízené samostudium. Dle pokynů děkanky PdF UP je stanoveno následující: Výuka v kombinované formě studia u všech oborů a programů v ZS 2020/2021 v rámci všech předmětů jsou akademičtí pracovníci povinni uvedenou výuku realizovat dle následujících možností: a) Prostřednictvím řízeného samostudia studentů na základě písemných studijních opor, strukturované a doporučené studijní literatury se stanovenými samostatnými úkoly či jiných studijních materiálů (např. video-prezentací asynchronních přednášek bez možnosti interakce se studenty). V tomto případě je vyučující době své rozvrhované výuky dostupný k individuální či skupinové konzultaci studentům prostřednictvím videokonferenčního systému (MS TEAMS, ZOOM, BBB, MEET). Uvedené konzultace slouží k ověřování plnění průběžných korespondenčních úkolů, k zodpovězení dotazů studentů ohledně zaslaných témat a materiálů apod. b) Prostřednictvím synchronní výuky on-line videokonference (MS TEAMS, ZOOM, BBB, MEET), které probíhají v době rozvrhované v systému IS STAG.
Doporučená literatura
  • (2018). Rámcový vzdělávací program pro PV. MŠMT Praha.
  • Berčíková, Alena. (2013). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání.. Olomouc: UP.
  • HELUS, Zd. (2013). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
  • ŠMELOVÁ, E., PAŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní