Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Norma a řád ve společnosti vs. patologie. Sociální deviace a její etiologie. Základní terminologie: sociálně patologické jevy, rizikové chování, problémové chování, poruchy chování, závislostní chování. Prevence ? charakteristika, základní pojmy, přístupy, formy, stupně. Prevence ve školském prostředí. Tvorba programů primární prevence. Legislativní dokumenty pro oblast prevence rizikového chování v oblasti školství, činnost jednotlivých aktérů, zejm. školního metodika prevence. Efektivita preventivních aktivit (programů). Metody prevence rizikového chování. Výchova ke zdravému životnímu stylu, prosociální výchova a osobnostní a sociální rozvoj jako nespecifická primární prevence. Prevence sekundární a terciární, intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství, mediace a probace, ústavní a ochranná výchova, výkon trestu odnětí svobody. Vzdělávání v oblasti prevence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: pochopit význam prevence pro rozvoj a ochranu společnosti a jejích členů, charakterizovat základní přístupy, formy a předpoklady k realizaci prevence, popsat metody primární prevence realizované v resortu školství, charakterizovat základní oblasti primární prevence ve školství, definovat základní pojmy z oblasti prevence a specificky primární prevence realizované v resortu školství, charakterizovat typy a postup tvorby primárních preventivních programů, popsat možnosti evaluace primárně preventivních programů a způsob hodnocení jejich efektivity, znát možnosti poradenství v sekundární prevenci a orientovat se v systému zařízení pro preventivně výchovnou péči, ústavní a ochrannou výchovu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kombinovaná forma studia: vykonání kolokvia, zpracování a obhajoba seminární práce, samostudium- příprava na kolokvium. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
AMBROŽOVÁ, K. a kol. Rizikové chování dětí a mladistvých. Příčiny, následky, prevence. Praha: Dětství bez úrazů, o.p.s..
-
BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
-
ČECH, T. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717..
-
ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4..
-
ČECH, T. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : Masarykova univerzita, 2005, s. 140-152. ISBN 80-210-3687-7..
-
FISHER; S.; ŠKODA, J. Sociální patologie. 2. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0,.
-
JEDLIČKA, R.; KLÍMA, P. aj. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004, 480 s. ISBN 807312-038-0.
-
KOCOURKOVÁ, V., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Gevak: Olomouc, 2014. ISBN 978-80-.
|