Course: Pedagogy of Free Time

« Back
Course title Pedagogy of Free Time
Course code KPG/KPPČ@
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
<LI> A) Semester work a) Preparation of an analysis of the offer of leisure activities and a proposal for a concept for supplementing this offer. b) Preparation of a leisure stay project for a specific social group (in the context of social pedagogy - children with social disadvantages, from excluded localities, from institutional care, etc.). <LI> B) Exam in the form of a colloquium.
Recommended literature
  • BENDL, S. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9..
  • ČINČERA, J.. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.. Grada.
  • HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha: Portál, 2008, 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1..
  • Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2816-2..
  • HOFBAUER, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti. 1. vyd. Praha: Duha, 2003, 70 s..
  • JIRÁSEK, I. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál, 2019..
  • KAPLÁNEK, M. aj. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. 208 s. ISBN 978-80-262-1250-8..
  • Kaplánek, M. (2013). Animace . Studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha.
  • Knotová, D. (2011). Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido.
  • MANSFELDOVÁ, Z.; KROUPA, A. (eds.). Participace a zájmové organizace v České republice. Praha: SLON, 2005..
  • Metodika pro podporu tvorby ŠVP ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha: ÚIV, Tauris, 2007, 100 s..
  • OPASCHOWSKI, Horst W. Pädagogik der freien Lebenszeit. Opladen: Leske+Budrich 1996..
  • PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PF MU, 1994..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Social Pedagogy (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Social Pedagogy (NA25) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer