Vyučující
|
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
<LI> 1. Fenomén volného času v kontextu současné pedagogiky a psychologie, jeho role v socializaci jedince. <LI> 2. Filozofická a historická východiska edukačního působení na jedince ve volném čase. <LI> 3. Pedagogika volného času jako pedagogická disciplína, její vymezení, předmět a základní terminologie. <LI> 4. Metodologie pedagogiky volného času, výzkumné aktivity v oblasti volného času a volnočasové edukace. <LI> 5. Cíle a specifika edukačního působení ve volném čase rozmanitých cílových skupin a ve vazbě na různá prostředí a různé úrovně prevence. <LI> 6. Pedagog volného času, jeho vymezení a kompetence. <LI> 7. Zájmové vzdělávání z hlediska platné legislativy, aplikace základních didaktických kategorií v zájmovém vzdělávání. <LI> 8. Řízená hra a její uplatnění při dosahování výchovně vzdělávacích cílů - znaky, třídění a metodika vedení her. <LI> 9. Učení prožitkem v kontextu pedagogiky volného času, terminologie a zákonitosti zážitkové pedagogiky. <LI> 10. Projektování ve volnočasové edukaci - stěžejní principy a zásady přípravy, realizace a hodnocení volnočasových aktivit rozmanitého obsahu i rozsahu, dramaturgie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Předmět osvětluje volný čas jako prostor pro osobnostní rozvoj jedince a jeho úspěšnou socializaci a vymezuje pedagogiku volného času jako vědní obor, zabývající se teoretickými i metodickými aspekty výchovy mimo vyučování.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: <LI> definovat pojem volný čas a objasnit jeho funkce v životě člověka s důrazem na socializaci jedince, <LI> charakterizovat pedagogiku volného času jako aplikovanou pedagogickou disciplínu, vymezit základní pojmy pedagogiky volného času a objasnit principy a metody výzkumné práce v oblasti volného času, <LI> popsat a analyzovat cíle a specifika edukačního působení na rozmanité cílové skupiny ve volném čase, <LI> vymezit a charakterizovat organizace a zařízení pro edukaci ve volném čase a jejich synergii s přirozenými prostředími, <LI> objasnit legislativní ukotvení profese pedagoga volného času a jeho očekávané profesní a osobnostní kompetence, <LI> aplikovat základní didaktické kategorie v oblasti zájmového vzdělávání a projektovat činnost zájmových útvarů, <LI> vysvětlit pojem hra, objasnit význam hry v edukačním procesu a popsat základní praktické aspekty uvádění her, <LI> vysvětlit principy zážitkové pedagogiky a na jejich základě navrhovat vlastní zážitkové aktivity zaměřené na různé výchovně vzdělávací cíle, <LI> plánovat, realizovat a hodnotit vlastní volnočasové aktivity rozmanitého obsahu i rozsahu s využitím pravidel dramaturgie.
|
Předpoklady
|
Předmět je určen pro studenty následného magisterského studia Sociální pedagogika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Předpoklady pro ukončení předmětu: <LI> A) Semestrální práce - dle volby níže a) Zpracování analýzy nabídky volnočasových aktivit a návrh konceptu doplnění této nabídky. Student se zaměří na vybranou lokalitu (region, město, obec) a analyzuje nabídku volnočasových aktivit (s možným důrazem na cílové skupiny sociální pedagogiky). Na základě analýzy získaných poznatků (např. s využitím SWOT analýzy) vymezí příp. deficit v nabídce možností trávení volného času v regionu a navrhne rámcový koncept doplnění nabídky pro konkrétní cílové skupiny, příp. konkrétní inovativní koncept volnočasového zařízení s lokálním významem. b) Zpracování projektu volnočasového pobytu pro specifickou sociální skupinu (v kontextu sociální pedagogiky - děti se sociálním znevýhodněním, z vyloučené lokality, z ústavní výchovy atp.). Zpracování min. 3denního pobytu (tábora) - důraz pedagogické, organizační a materiální zabezpečení + specifikace cílové skupiny a pro-gram (jasně vymezené výchovně-vzdělávací cíle, rozplánování pobytu, jednotlivých aktivit a her, vymezení metod práce s dětmi, celotáborové motivace atp.). Rozsah: min. 5 stran, řádkování 1, písmo 12 (standardní formální kritéria pro psaní semestrálních a kvalifikačních prací vč. korektní práce s odbornými zdroji dle citační normy ČSN nebo APA) Termín odevzdání: viz Moodle <LI> B) Zkouška formou kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
BENDL, S. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9..
-
ČINČERA, J.. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.. Grada.
-
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha: Portál, 2008, 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1..
-
Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2816-2..
-
HOFBAUER, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti. 1. vyd. Praha: Duha, 2003, 70 s..
-
JIRÁSEK, I. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál, 2019..
-
KAPLÁNEK, M. aj. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. 208 s. ISBN 978-80-262-1250-8..
-
Kaplánek, M. (2013). Animace . Studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha.
-
Knotová, D. (2011). Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido.
-
MANSFELDOVÁ, Z.; KROUPA, A. (eds.). Participace a zájmové organizace v České republice. Praha: SLON, 2005..
-
Metodika pro podporu tvorby ŠVP ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha: ÚIV, Tauris, 2007, 100 s..
-
OPASCHOWSKI, Horst W. Pädagogik der freien Lebenszeit. Opladen: Leske+Budrich 1996..
-
PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PF MU, 1994..
|