Předmět: Předplavecká příprava a základy plavání

« Zpět
Název předmětu Předplavecká příprava a základy plavání
Kód předmětu KPG/KPPL@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata Specifika výuky plavání u dětí. Didaktické zásady, metody a postupy v předplavecké výchově a výuce plavání dětí. Legislativa vztahující se k předplavecké výchově a základům plavání, bezpečnost a ochrana zdraví žáka při výuce plavání. Základní plavecké dovednosti jako předpoklad výuky plavání ? metodika. Využití pomůcek k motivaci a iniciaci dítěte. Práce s dítětem s averzí k vodnímu prostředí. Technika plaveckých způsobů - uzlové body techniky, průpravná cvičení. Startovní skok. Technika dopomoci unavenému plavci. Činnosti při záchraně tonoucího, technika záchrany tonoucího, skok záchranáře. První pomoc.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v dané problematice v kontextu RVP PV, - správně zvolit a využívat metody nácviku základních plaveckých dovedností, - využít vhodné metodické postupy a prostředky nácviku základních plaveckých dovedností, - využít vhodné metodické postupy a prostředky nácviku základního plavání, - modifikovat zvolené metody a postupy v kontextu individuálních předpokladů dítěte, - uplatňovat zásadu bezpečnosti při předplavecké přípravě a plavání dětí. - prakticky realizovat dopomoc unavenému plavci, - zvládnout skok záchranáře a činnosti při záchraně tonoucího na hladině.
Student chápe význam pohybových činností ve vodním prostředí z hlediska regenerace a relaxace a význam plavání pro zdraví dítěte. Zná a dodržuje pravidla BOZ při výuce plavání v rámci předplaveckého a plaveckého výcviku dětí. Orientuje se v didaktických metodách a postupech vhodných pro předplaveckou výchovu a výuku plavání u dětí. Dokáže aplikovat dovednosti z oblasti záchrany tonoucího a první pomoci, zvládne skok záchranáře z okraje bazénu. Předvede techniku plaveckého způsobu prsa, kraul, znak.
Předpoklady
Uplavat 200 m bez známek únavy, bez zastavení a bez pomůcek. Dobrý zdravotní stav umožňující pohyb ve vodním prostředí

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

aktivní účast ve cvičení 70 % úspěšné předvedení ukázky plaveckých způsobů prsa, znak, kraul dovednost záchrany tonoucího včetně skoku záchranáře uplavat 200 m jedním plaveckým způsobem v časovém limitu seminární práce: vytvoření portfolia z oblasti výuky plavání - výuka základních plaveckých dovedností v předškolním věku Požadavky pro udělení kreditu jsou plněny v průběhu výukové části semestru.
Doporučená literatura
  • Čechovská, I., & Miler, T. (2001). Plavání. Praha: Grada.
  • GIEHRL, J., HAHN, M. (2006). Plavání. České Budějovice: Kopp.
  • Kiedroňová, E. (1991). Jak se rodí vodníčci. Ostrava: Salvo.
  • Knobová, P., & Svozil, Z. (1997). Hry a pohybové činnosti ve vodě. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Miklánková, L. (2007). Předplavecká příprava dětí předškolního věku a vybrané determinanty její úspěšnosti.. Olomouc: Vydavatelství UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní