Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: " Právní normy pro sekundární školu. Zákoník práce. Dokumentace školy. " Vzdělávací program vyučovacího předmětu. " Příprava učitele na vyučování na ZŠ a SŠ. Pedagogická diagnostika žáků. " Výukové cíle a učební úlohy. Evaluace učebních textů. " Reflexe souvislé pedagogické praxe. " Studentova sebereflexe v kontextu Souvislé praxe 1 a Souvislé praxe 2.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " aplikovat poznatky z didaktiky, pedagogické diagnostiky, psychologie a dalších souvisejících předmětů, " pracovat s pedagogickou dokumentací při přípravě vlastní výuky, " stanovovat výukovou strategii, navrhovat vhodné metody a postupy, " poznat osobnosti žáků včetně jejich případných výchovných problémů a navrhovat řešení výchovných situací, " znát povinnosti třídního učitele, " hodnotit výsledky žáků, " využívat učebnice a ostatní učební pomůcky ve vyučování, " navrhnout projekt k realizaci vybraného průřezového tématu, " reflektovat výsledky vlastních realizovaných výstupů, " analyzovat a zhodnotit náslechové hodiny na základě použití záznamového archu, " provést taxaci výukových cílů a učebních úloh z náslechové a vlastní vyučovací hodiny, zpracovat portfolio podle zadaných požadavků. " syntetizovat poznatky z předmětů modulu učitelské způsobilosti a prožitků z absolvované pedagogické praxe, " ověřit souvislost teoretických poznatků z pedagogických a psychologických disciplín a oborových didaktik na základě situací prožitých na pedagogické praxi, " reflektovat osobní zkušenosti z absolvované praxe na základě pozorování náslechových hodin a z vlastních výstupů, " porovnat svou představu o profesi s realitou školní praxe a zkušenostmi a názory pedagogů, " vyvodit z pozorování různých vyučovacích stylů učitelů pozitiva využitelná ve vlastní praxi, " zhodnotit chování žáků a řešení případných výchovných problémů, " utřídit, vysvětlit a zhodnotit jevy pozorované ve školní praxi, " provést sebereflexi v kontextu Souvislé praxe 1a2, " posoudit význam praxe pro formování základů vlastních pedagogických kompetencí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student absolvuje 120 hodin souvislé praxe . Student je povinen plnit zadané úkoly v rámci souvislé praxe, uvedenou praxi reflektovat a zařazovat výstupy z praxe do studentského portfolia a svého pedagogického deníku. Studenti kombinovaného studia absolvují stejný počet hodin praxe jako studenti prezenčního studia.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5497-4..
-
ČESKO. Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
-
ČESKO. Zákon č. 563/2004 Sb.. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů..
-
HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8..
-
PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8..
|