Vyučující
|
-
Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Žišková Michaela
|
Obsah předmětu
|
Uvedení do problematiky interkulturního vzdělávání. Multikulturní společnost, kultura. Vymezení pojmů interkulturalita a multikulturalita, multikulturní výchova. Menšiny a migranti v ČR. Problematika integrace a vzdělávání v českých mateřských školách a v zahraničí, Práce s dítětem s OMJ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Studenti by měli být schopni: - definovat a vysvětlit pojem interkulturalita, multikulturalita - mít základní znalosti o menšinách žijících na území ČR - orientovat se v sociokulturně různorodém světě - vysvětlit a orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin v českých mateřských školách - orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin ve vybraných zemích Evropy - respektovat a být otevřený k odlišnostem - vysvětlit význam a důvody zařazení Interkulturní výchovy do edukace v MŠ
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Orientovat se v problematice interkultury.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
seminární práce na téma zadané vyučujícím
|
Doporučená literatura
|
-
CÍLKOVÁ, E. (2011). Náměty pro multikulturní výchovu:poznáváme jiné národy. Praha.
-
CUNNINGHAM, U. (2011). Growing up with two languages: a practical guide for the bilingual family. New York.
-
JARKOVSKÁ, L..et al. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha.
-
PRUCHA, J. (2011). Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele.. Praha.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. .
-
VARGOVÁ, M. (2012). Multikultúrna výchova a jej aplikácia v predprimárnom vzdelávaní. Ružomberok.
|