Předmět: Interkulturní výchova v MŠ

« Zpět
Název předmětu Interkulturní výchova v MŠ
Kód předmětu KPG/KPIV@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Žišková Michaela
Obsah předmětu
Uvedení do problematiky interkulturního vzdělávání. Multikulturní společnost, kultura. Vymezení pojmů interkulturalita a multikulturalita, multikulturní výchova. Menšiny a migranti v ČR. Problematika integrace a vzdělávání v českých mateřských školách a v zahraničí, Práce s dítětem s OMJ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni: - definovat a vysvětlit pojem interkulturalita, multikulturalita - mít základní znalosti o menšinách žijících na území ČR - orientovat se v sociokulturně různorodém světě - vysvětlit a orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin v českých mateřských školách - orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin ve vybraných zemích Evropy - respektovat a být otevřený k odlišnostem - vysvětlit význam a důvody zařazení Interkulturní výchovy do edukace v MŠ
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Orientovat se v problematice interkultury.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

seminární práce na téma zadané vyučujícím
Doporučená literatura
  • CÍLKOVÁ, E. (2011). Náměty pro multikulturní výchovu:poznáváme jiné národy. Praha.
  • CUNNINGHAM, U. (2011). Growing up with two languages: a practical guide for the bilingual family. New York.
  • JARKOVSKÁ, L..et al. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha.
  • PRUCHA, J. (2011). Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele.. Praha.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. .
  • VARGOVÁ, M. (2012). Multikultúrna výchova a jej aplikácia v predprimárnom vzdelávaní. Ružomberok.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní