Předmět: Profesní etika učitele

« Zpět
Název předmětu Profesní etika učitele
Kód předmětu KPG/KPET@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do předmětu, Profesní etika učitele, Hodnoty, Hodnotová výchova, Hodnota člověka, Morální vývoj, Hodnocení, Rozhodování v profesi pedagoga, Vybrané etické teorie Studijní opory dostupné v Moodlu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem etika, - objasnit základní etické kategorie a principy, - odlišit morální pravidla od konvencí a pravidel týkajících se personální domény, - posoudit přínos teorií morálního vývoje pro práci pedagoga, - aplikovat zásady obecné etiky do oblasti profesní etiky pedagoga, - zdůvodnit význam hodnotové výchovy, - organizovat výchovu tak, aby rozvíjela hodnoty žáka, - porozumět významu vlastní hodnoty v životě člověka, - zvnitřnit význam hodnoty lidské komunikace v mravním rozhodování

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast nepovinná, avšak student je v případě neúčasti povinen přednášku samostatně nastudovat z materiálů dostupných v Moodlu, a dále nahradit práci, kterou přítomní studenti plní během výuky. Ověření teoretických znalostí proběhne pomocí testu.
Doporučená literatura
  • Anzebacher, Arno. (199). Úvod do etiky.. Praha: Zvon.
  • Dorotíková, Soňa (ed.). (2003) Profesní etika učitelství. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta..
  • Gluchman, Vasil, Gluchmanová, Marta. (2008). Učitelská etika. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
  • Jankovský, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton.
  • Pelcová, Naděžda, Semrádová, Ilona. (2014) Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum..
  • Řezníček, Jan. Didaktika a učitelská etika v praxi. Praha: PdF UK..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní