Předmět: Praktikum dramatické výchovy

« Zpět
Název předmětu Praktikum dramatické výchovy
Kód předmětu KPG/KPDR@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Žišková Michaela
Obsah předmětu
Témata: Dramatická výchova v prostředí mateřské školy Východiska dramatické výchovy Cíle dramatické výchovy Metody a techniky dramatické výchovy Základní dovednosti pro dramatické jednání Loutka v práci učitele mateřské školy Osobnost učitele mateřské školy využívající dramatickou výchovu Opory jsou studentům poskytnuty prostřednictvím aplikace MS TEAMS

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Dramatickou výchovu v mateřské škole lze chápat jako všestranný prostředek pro harmonický rozvoj dítěte s akceptem na osobnostní a sociální rozvoj. Studenti si osvojují metody a techniky dramatické výchovy vhodné pro aplikaci v mateřské škole, seznamují se s významnými osobnostmi dramatické výchovy, s porozuměním pracují s kurikulem předškolního vzdělávání a projektují činnosti s využitím pestrých metod a technik dramatické výchovy. Součástí dramatické výchovy je i práce s loutkou. Uvedené činnosti jsou realizovány v modelových situacích ve výuce a dle situace i v konkrétní pedagogické praxi.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit pojem dramatická výchova v kontextu RVP PV - definovat cíle a východiska dramatické výchovy - pracovat s loutkou - vhodně aplikovat metody a techniky dramatické výchovy rozvíjející základní dovednosti pro dramatické jednání - využívat dramatickou výchovu jako edukační prostředek preprimárního vzdělávání - popsat osobnost učitele využívajícího dramatickou výchovu jako běžnou součást edukačního procesu v mateřské škole.
Předpoklady
Schopnost přijetí role, komunikativní dovednosti, znalost RVP PV

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozbor portfolia studenta

Splnění zadaných úkolů Studium doporučené literatury
Doporučená literatura
  • gregorová. Hrajeme si pohádkami.
  • KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. (1998). Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum.
  • Macková, S. (2004). Dramatická výchova. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
  • Machková, E. (2007). Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění.
  • MACHKOVÁ, E. (2015). Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.
  • Machková, E. (2007). Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS.
  • Rámcový vzdělávací program. (2021). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  • Svobodová, E., Švejdová, H. (2011). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Portál.
  • Valenta Josef. (2008). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní