Předmět: Práce s dětmi s poruchami chování

« Zpět
Název předmětu Práce s dětmi s poruchami chování
Kód předmětu KPG/KPDC@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
<LI> 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín. Vztah etopedie a sociální pedagogiky. <LI> 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy. <LI> 3. Ochrana dětí a mládeže. Postupy při podezření na ohrožení vývoje dítěte. Role OSPOD a dalších institucí při ochraně dítěte. Klíčové dokumenty: Listina základních práv a svobod ve vztahu k ochraně dětí a mládeže, Úmluva o právech dítěte, Občanský zákoník (Hlava o rodině). <LI> 4. Historický vývoj v přístupech k poruchám chování a jejich řešení, významné osobnosti. <LI> 5. Charakteristika dítěte (žáka) s problémy v chování a s poruchami chování. Specifika projevů, možnosti intervence a pedagogické práce. <LI> 6. Hyperkinetické poruchy chování - ADD, ADHD. Základní pravidla intervence a pomoci žákovi. <LI> 7. Poruchy chování spojené s konfliktem (disociální poruchy) - vyrušování, opoziční chování (vývoj vztahu k autoritě, vývoj morálky), nekázeň, neposlušnost. <LI> 8. Asociální poruchy chování, narušení společenské normy v hodnotovém žebříčku dítěte. Záškoláctví, lež, krádež, šikana, agrese a další asociální poruchy chování. <LI> 9. Rodina jako rizikový faktor problémového chování. Sociální prostředí, jeho vliv na vznik a rozvoj poruch chování a význam pro modifikaci chování. <LI> 10. Integrace/inkluze jedince se znevýhodněním (poruchou chování) jako prevence narušení jeho sociálního chování a sociálních vazeb. <LI> 11. Vzdělávání dětí s PCHE. Nástin školských právních norem ve vztahu k edukaci dětí s poruchovým chováním. Edukace žáků s poruchovým chováním v rámci běžných a speciálních škol. Možnosti prevence a poradenství PCHE. <LI> 12. Institut náhradní rodinné péče; systém školských zařízení pro ústavní a ochranou výchovu. <LI> 13. Trestní řízení ve věcech mladistvých. Výchovné, ochranné, trestní opatření. Zákon č. 218/2003 o soudnictví ve věcech mládeže. <LI> 14. Mediace a probace - vymezení, poslání. Alternativní trest. Činnost mediační a probační služby. Spolupracující instituce. <LI> 15. Výkon vazby a trestu odnětí svobody. Typy věznic, speciální oddělení. Věznice pro mladistvé. Program zacházení. Penitenciární a postpeniterciární pedagogika.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vymezit a přiblížit etopedii jako pedagogickou disciplínu na pomezí speciální a sociální pedagogiky, zabývající se výchovou a vzděláváním jedinců s poruchami chování a emocí. Vede studenty v orientaci v problematice přístupů k jedincům s poruchami chování, pochopení možností jejich reedukace a prevence poruch chování a orientaci v systému odborných pracovišť ve vztahu k žákům s poruchami chování.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: <LI> orientovat se v problematice přístupů k jedincům s poruchami chování; <LI> znát možnosti reedukace jedinců s poruchami chování a prevence poruch chování; <LI> orientovat se v systému odborných pracovišť ve vztahu k dětem s poruchami chování.
Předpoklady
Předpokladem pro zapsání předmětu je studium ve studijním programu Sociální pedagogika, specializace Prevence sociálně patologických jevů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Požadavky pro ukončení předmětu: <LI> Recenze vybrané knihy s etopedickým zaměřením (viz seznam ve výuce, příp. individuální volba po konzultaci s vyučujícími). Rozsah min. 2 strany (řádkování 1, písmo 12). Termín: viz sylabus v Moodle. <LI> Reflexe návštěvy etopedického zařízení. Student osloví vybrané zařízení zaměřené na diagnostiku a edukaci jedinců s PCH (SVP, DÚ, DDŠ, VÚ), které navštíví, seznámí se s chodem zařízení, specifiky práce s dětmi a mládeží s PCH, spolupracujícími institucemi a dalšími aspekty odborného poslání zařízení. Poté zpracuje reflexi návštěvy zařízení, kde podchytí zmíněné oblasti. Rozsah: min. 3 strany. <LI> Složení zkoušky - prokázání orientace v rozsahu sylabu předmětu (ústní zkouška).
Doporučená literatura
  • ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0..
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8..
  • Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál 1998..
  • MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. (2011). Mládež a delikvence. Praha: Portál.
  • ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo? Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6..
  • ŠMÍDA, J.; ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T.; JŮVOVÁ, A. (2024). Sociální pedagog a jeho role v kontextu potřeb základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5..
  • Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2005). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.):. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9..
  • VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita. 2010.
  • VOJTOVÁ, V. (2008). Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita.
  • VOJTOVÁ, V. (2008). Úvod do etopedie. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní