Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální patologie - vymezení termínu. Norma a řád ve společnosti, normalita. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Institut sociální kontroly a jeho funkce ve společnosti. Anomie jako riziko pro společnost. 2. Sociální deviace a konformita. Vymezení, stupně deviace. Teorie sociálních deviací, etiologie deviantního chování. Historické přístupy k deviaci, kulturní relativismus. Vymezení pojmu rizikové chování, porucha chování, patologická závislost jako formy deviantního chování. 3. Prevence. Vymezení, terminologie, stupně prevence a její systém v české společnosti. 4. Primární prevence. Zásady primární prevence. Tvorba preventivně-výchovné strategie školy - minimální preventivní program, školní vzdělávací program. Školní metodik prevence a jeho funkce. 5. Odborná intervence (sekundární, terciární prevence). Systém odborné pomoci a odborných zařízení (státní, neziskový sektor). Odborná opora ve škole - výchovný poradce, školní poradenské pracoviště (školní psycholog, školní speciální pedagog, sociální pedagog aj.). 6. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií a prevence rizikového chování. 7. Dokumenty k realizaci prevence. Metodický pokyn MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže, Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže ad. 8. Institut náhradní rodinné péče, formy neinstitucionální NRP. Ústavní a ochranná výchova. Systém ústavní výchovy, zařazování dětí a mladistvých do ústavní výchovy. Role diagnostického ústavu a dalších preventivně-výchovných zařízení. Reedukace, resocializace. 9. Trestní řízení ve věcech mladistvých. Výchovné, ochranné, trestní opatření. Zákon č. 218/2003 o soudnictví ve věcech mládeže. Mediace a probace - vymezení, poslání. Alternativní trest. Činnost probační a mediační služby. Spolupracující instituce. 10. Výkon vazby a trestu odnětí svobody. Typy věznic, speciální oddělení. Věznice pro mladistvé. Program zacházení. Penologie, penitenciární pedagogika, postpeniterciární péče.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvinout potřebné znalosti a kompetence studenta - budoucího pedagoga (učitele) ve vztahu k rizikovým formám chování, jejich diagnostice, řešení a především prevenci z hlediska plánování a realizace preventivních aktivit a programů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: <LI> orientovat se v problematice sociálních patologií a ohrožujícího rizikového chování pro socializaci dospívajícího; <LI> chápat a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly; <LI> definovat a vymezit konkrétní formy rizikového chování, jejich etiologii a možnosti prevence; <LI> orientovat se v systému pedagogicko-psychologického poradenství ve vazbě na možnou odbornou pomoc dítěti a jeho rodině; <LI> znát podmínky a zásady realizace primární prevence s důrazem na školní prostředí; <LI> koncipovat a metodicky připravit program primární prevence vybrané formy rizikového chování.
Student porozumí problematice předmětu, bude chápat význam primární prevence rizikového chování ve školním prostředí a posílí své kompetence směrem k přípravě a realizaci preventivních aktivit v roli učitele.
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny předpoklady pro zápis předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Na závěr semestru bude student skládat kolokvium, a to formou závěrečného testu. Ten bude v rozsahu 10 témat vymezených sylabem předmětu. Významnou část testu budou tvořit otázky v návaznosti na odpřednášená témata, rovněž e-learningové kapitoly v Moodle. Pozn. Účast na výuce je doporučená, nikoliv povinná. Pro studenty z ISP jsou proto požadavky pro ukončení předmětu totožné, tzn. složení závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Akční plán realizace Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže. .
-
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. .
-
Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže). .
-
AMBROŽOVÁ, K. a kol. Rizikové chování dětí a mladistvých. Příčiny, následky, prevence. Praha: Dětství bez úrazů, o.p.s..
-
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 197 s. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9..
-
ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. .
-
ČECH, T. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717..
-
FISHER; S.; ŠKODA, J. Sociální patologie. 2. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0,.
-
KOCOURKOVÁ, V., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Gevak: Olomouc, 2014. ISBN 978-80-86768-85-4..
-
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5..
-
KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3..
-
KREJČÍROVÁ, O. a kol. Prevence sociálně patologických jevů jako významný fenomén poradenské činnosti. Olomouc: UP v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1628-1..
-
MIOVSKÝ, M. aj. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. .
-
PROCHÁZKA, M. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta Publishing, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5. .
|