Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost - objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v závislosti na elementárním čtení a psaní; objasnit vztah současných písemných předloh ve výuce na základní škole - vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele, - vyjmenovat a charakterizovat různé typy percepcí, školní připravenosti, školní zralosti - posuzovat školní zralost a připravenost u žáků v elementární třídě v návaznosti na grafomotorické a předčtenářské dovednosti dětí - posuzovat kvalitu a obtížnost učebnic se zaměřením na čtení a psaní (Živé abecedy, Slabikáře, čítanky, písanky) - aplikovat analyticko ?syntetickou výukovou metodu (genetickou a globální) ve výuce elementárního čtení a psaní - analyzovat, hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií. Témata: historie písma a písemnictví vyučovací metody čtení z historického pohledu vyučovací metody čtení z historického pohledu analyticko - syntetická metoda ve výuce elementárního čtení a psaní genetická a globální metoda ve výuce elementárního čtení a psaní kvalitativní a kvantitativní prvky jednotažného lineárního písma Comenia Script ? popis a rozbor problematika laterality problematika čtenářské gramotnosti v elementární třídě specifické poruchy učení v elementární třídě z pohledu pedagoga tradiční a netradiční zápis k základnímu vzdělávání legislativa školní zralosti a problematika odkladu školní docházky
|