Předmět: Propedeutika elementárního čtení a psaní

« Zpět
Název předmětu Propedeutika elementárního čtení a psaní
Kód předmětu KPG/KPCT@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost - objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v závislosti na elementárním čtení a psaní; objasnit vztah současných písemných předloh ve výuce na základní škole - vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele, - vyjmenovat a charakterizovat různé typy percepcí, školní připravenosti, školní zralosti - posuzovat školní zralost a připravenost u žáků v elementární třídě v návaznosti na grafomotorické a předčtenářské dovednosti dětí - posuzovat kvalitu a obtížnost učebnic se zaměřením na čtení a psaní (Živé abecedy, Slabikáře, čítanky, písanky) - aplikovat analyticko ?syntetickou výukovou metodu (genetickou a globální) ve výuce elementárního čtení a psaní - analyzovat, hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií. Témata: historie písma a písemnictví vyučovací metody čtení z historického pohledu vyučovací metody čtení z historického pohledu analyticko - syntetická metoda ve výuce elementárního čtení a psaní genetická a globální metoda ve výuce elementárního čtení a psaní kvalitativní a kvantitativní prvky jednotažného lineárního písma Comenia Script ? popis a rozbor problematika laterality problematika čtenářské gramotnosti v elementární třídě specifické poruchy učení v elementární třídě z pohledu pedagoga tradiční a netradiční zápis k základnímu vzdělávání legislativa školní zralosti a problematika odkladu školní docházky

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vytvořit projekt pro rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků mladšího školního věku prostřednictvím oblíbené dětské knihy. Prezentovat tento projekt na seminářích. Aktivně plnit úkoly zadané na výuce.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní