Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Poslání, obsah činnosti, organizační struktura a cílová skupina organizace. Legislativa, dokumentace. Soubor činností realizovaných v organizaci. Plánování, realizace a hodnocení výchovně vzdělávacích činností. Řešení vzniklých situací. Individuální pohovor s garantem praxe spojený s rozborem absolvované souvislé praxe..
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " aplikovat poznatky z didaktiky, pedagogické diagnostiky, psychologie a dalších souvisejících předmětů, " pracovat s pedagogickou dokumentací při přípravě vlastní výuky, " stanovovat výukovou strategii, navrhovat vhodné metody a postupy, " poznat osobnosti žáků včetně jejich případných výchovných problémů a navrhovat řešení výchovných situací, " znát povinnosti třídního učitele, " hodnotit výsledky žáků, " využívat učebnice a ostatní učební pomůcky ve vyučování, " navrhnout projekt k realizaci vybraného průřezového tématu, " reflektovat výsledky vlastních realizovaných výstupů, " analyzovat a zhodnotit náslechové hodiny na základě použití záznamového archu, " provést taxaci výukových cílů a učebních úloh z náslechové a vlastní vyučovací hodiny, zpracovat portfolio podle zadaných požadavků. " syntetizovat poznatky z předmětů modulu učitelské způsobilosti a prožitků z absolvované pedagogické praxe, " ověřit souvislost teoretických poznatků z pedagogických a psychologických disciplín a oborových didaktik na základě situací prožitých na pedagogické praxi, " reflektovat osobní zkušenosti z absolvované praxe na základě pozorování náslechových hodin a z vlastních výstupů, " porovnat svou představu o profesi s realitou školní praxe a zkušenostmi a názory pedagogů, " vyvodit z pozorování různých vyučovacích stylů učitelů pozitiva využitelná ve vlastní praxi, " zhodnotit chování žáků a řešení případných výchovných problémů, " utřídit, vysvětlit a zhodnotit jevy pozorované ve školní praxi, " provést sebereflexi v kontextu Souvislé praxe 1a2, " posoudit význam praxe pro formování základů vlastních pedagogických kompetencí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Praxe může být vykonána v následujících typech organizací: středisko výchovné péče, domov mládeže, státní a nestátní nezisková organizace pracující s dětmi, mládeží, rodinami, zdravotně znevýhodněnými, závislými, seniory. V průběhu bakalářského studia si student pro svou souvislou praxi hodin vybírá tři z výše uvedených typů zařízení. Student praxi realizuje individuálně. Zpracovává portfolio, jeho prostřednictvím prokáže splnění cílů praxe. Studentova praxe je hodnocena uvádějícím pracovníkem, který se studentovi na praxi věnuje. Studenti jsou na praxi pravidelně kontrolováni také metodikem praxe. Na souvislé praxe navazuje reflexe, jejímž hlavním cílem je sdílení zkušeností a poznatků z praxe a vzájemné obohacování studentů pod vedením metodika praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 104/1991 Sb. o Úmluvě o právech dítěte. Zákon č. 104/1991 Sb. o Úmluvě o právech dítěte..
-
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů..
|