Předmět: Obecná pedagogika a prof. etika učitele

« Zpět
Název předmětu Obecná pedagogika a prof. etika učitele
Kód předmětu KPG/KOPEQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vědní obor pedagogika. Faktory rozvoje lidského jedince. Výchova jako předmět pedagogické vědy. Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy. Cíle a obsah výchovy. Výchovný proces a jeho etapy. Výchovné zásady. Osobnost učitele. Vývoj vzdělávání učitelů základních a středních škol. Osobnost vychovávaného jedince. Výchovné prostředky. Rodina a rodinná výchova. Alternativní školy. Úsilí o reformu školy v 1. polovině 20. století.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: formulovat pedagogiku jako vědu, definovat a vysvětlit faktory rozvoje lidského jedince, objasnit výchovu jako předmět pedagogické vědy, vyjmenovat, charakterizovat a posoudit vztahy mezi základními pedagogickými pojmy, vysvětlit cíle výchovy a jejich vztah k obsahu výchovy, analyzovat výchovný proces a jeho etapy, kategorizovat a interpretovat výchovné zásady.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: formulovat pedagogiku jako vědu, definovat a vysvětlit faktory rozvoje lidského jedince, objasnit výchovu jako předmět pedagogické vědy, vyjmenovat, charakterizovat a posoudit vztahy mezi základními pedagogickými pojmy, vysvětlit cíle výchovy a jejich vztah k obsahu výchovy, analyzovat výchovný proces a jeho etapy, kategorizovat a interpretovat výchovné zásady,
Předpoklady
Základní znalosti pedagogiky, psychologie a sociologie

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Kontaktní výuka Studium distančních opor Samostudium - příprava na zkoušku Seminární práce (esej)
Doporučená literatura
  • Kantorová, J., & Grecmanová, H. (2010). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex.
  • Kantorová, J., & Grecmanová, H. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex.
  • KANTOROVÁ, J. Obecná pedagogika I. Olomouc: Agentura Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-59-5. 60 s..
  • KANTOROVÁ, J. Obecná pedagogika II. Olomouc: Agentura Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-60-1. 60 s..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní