Vyučující
|
-
Pospíšil Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Komunikace a umění mluvit. Význam komunikace v dnešní společnosti. Podoby, funkce a typy komunikace. Neverbální komunikace, její projevy, možnosti a limity. Verbální komunikace a doporučení pro zvýšení účinku řeči. Nejazykové složky řeči a jejich projevy. Komunikace a mezilidské vztahy. Účinná a neúčinná komunikace. Umění naslouchat. Bariéry v komunikaci. Tréma a jak ji zvládat. Chyby a nedostatky ve vnímání lidí. Vybrané podoby sociální komunikace. Specifika komunikace v edukačních situacích. Asertivní jednání. Předpoklady úspěšné komunikace v edukačním prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . analyzovat pojem komunikace a vysvětlit její důležitost pro úspěšnost v lidských vztazích, . vyjmenovat a specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné sociální komunikaci a kvalitním mezilidským vztahům, . charakterizovat, identifikovat a analyzovat chyby, nedostatky i bariéry vyskytující se v sociální komunikaci a v posuzování lidí, . navrhovat vhodné postupy k odstraňování těchto chyb, nedostatků a bariér, . konkretizovat nejdůležitější zásady pro úspěšné komunikování v edukačních situacích, . identifikovat nestandardní komunikační situace a patologické způsoby komunikace (konflikt, manipulace, neoprávněná kritika), navrhovat adekvátní postupy a řešení, jak je v rámci profesního chování zvládnout, . objasnit pojem asertivita, analyzovat asertivní jednání a funkčně využívat základní asertivní techniky v edukačních situacích, . prezentovat sebe sama adekvátním ústním a písemným projevem, . prostřednictvím simulovaných situací získat zpětnou vazbu o svém vystupování a na základě následné reflexe a sebereflexe zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: Teoretické znalosti získávají studenti z přednášek, na které navazují aplikační cvičení. Jejich absolvování s aktivní účasti na analýze videoprezentací je předpokladem připuštění ke zkoušce. Příprava na cvičení a ke zkoušce je součásti samostudia
|
Doporučená literatura
|
-
Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
BILINSKI, W. Velká kniha rétoriky. Jak s jistotou a přesvědčivě vystupovat při každé příležitosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2..
-
BUCHTOVÁ, B. Rétorika ? Vážnost mluveného slova. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 80-247-3031-6..
-
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci.. Brno.
-
JŮVOVÁ, A. Komunikativní dovednosti. Olomouc: Agentura Gevak, s. r. o., 2013. ISBN 978-80-86768-75-5. 53 s..
-
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
-
Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing.
-
VALIŠOVÁ, A. (2002). Asertivita v prostředí rodiny a školy.. Praha.
-
VYBÍRAL, ZBYNĚK. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
|