Předmět: Teorie a praxe sociální práce 2

« Zpět
Název předmětu Teorie a praxe sociální práce 2
Kód předmětu KPG/KNSP2
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní pojmy a teorie. Osobnost sociálního pracovníka. Metody sociální práce- jejich etapizace. Sociální práce s jedincem a se skupinou.Sociální práce zaměřená na vybrané cílové skupiny.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zabývá problematikou teorií sociální práce, vysvětluje podstatu, cíle a význam sociální práce, pojednává o typech sociální práce a přístupech zde uplatňovaných. Pozornost je věnována osobnosti sociálního pracovníka, jeho kompetencím, profesionalitě, dále vztahu sociálního pracovníka s klientem, otázkám etiky sociální práce, rizikům pomáhajících povolání včetně syndromu vyhoření.
zná základy sociální práce
Předpoklady
znalosti sociálních vztahů

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej, Systematické pozorování studenta, Anamnestická metoda, Seminární práce

Zpracovat seminární práce na zadané téma, realizovat sondáž u vybrané cílové skupiny s konkrétním zadáním
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH,L. (2003). SLABIKÁŘ SOCIÁLNÍ PRÁCE NA ULICI. BRNO.
  • Gabura, Pružinská. (1995). Poradenský proces. Praha: Slon.
  • Hartl, P. (1997). Komunita občanská, komunita terapeutická. Praha: Slon.
  • Hawkins, Shohet. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
  • CHARVÁTOVÁ, D. (1990). Metody sociální práce 1.. Praha.
  • JANOUŠKOVÁ, K,,NEDĚLNÍKOVÁ,D. (2008). PROFESNÍ DOVEDNOSTI TERÉNNÍCH PRACOVNÍKŮ. OSTRAVA.
  • KOPŘIVA, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál.
  • Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
  • Matoušek, O. a kol. (2003). Metody a řízení sociální práce. 1. vyd.. Praha.
  • Matoušek O. a kol. (2001). Základy sociální práce I.. Praha Portál.
  • Matoušek, Ol. a kol. (2008). Slovník sociální práce. Praha: Portál.
  • Matoušek, Ol. a kol. (2007). Sociální služby. Praha: Portál.
  • MATOUŠEK,O. (2003). METODY A ŘÍZENÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE. PRAHA.
  • Matoušek,O. (2005). Sociální práce v praxi. Praha.
  • Navrátil P. (2001). Teorie a metody sociální práce. Brno.
  • NOVOTNÁ, V. SCHIMMERLINGOVÁ, V. (1992). Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. Praha.
  • Řezníček, I. (1994). Metody sociální práce. Praha: Slon.
  • ŘEZNÍČEK, I. (2000). Teorie a metody sociální práce. Praha.
  • Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha: Slon.
  • Vodáčková a kol. (2002). Krizová intervence. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr