Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Maiello Giuseppe, doc. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Vymezení sociologie výchovy a sociologie vzdělání, předmět a metody. 2) Historický vývoj směřující ke konstituování sociologie výchovy. 3) Sociologie výchovy z pohledu konsensualistického, konfliktologického a interpretativního paradigmatu. 4) Socializace - sociologický přístup, diference od pedagogického a psychologického. 5) Sociologie výchovy a rozvrstvení společnosti - teorie sociální a kulturní reprodukce. 6) Sociologie výchovy ve vztahu k dětství, mládeži, dospělosti a seniorům. 7) Rodina a gender ve výchově a vzdělávání. 8) Postindustriální společnost a výchovy a vzdělání, znalostní společnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Semestrální práce
- 17 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 19 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz si klade za cíl určit a prozkoumat některé z hlavních směrů v sociologii výchovy a umístit je do širších vztahů v tradiční v sociologii. Zkoumá přínos sociologie pro pochopení politiky a praxe moderních vzdělávacích systémů, zejména vztah k sociální nerovnosti (rasa / etnická příslušnost, třída, pohlaví, postižení) a zkoumá nedávné studie v sociologii výchovy se zvláštním důrazem na vzdělávací politiku, vzdělávací program, školy a školní třídy.
Studenti budou schopni charakterizovat sociální dopady na vzdělávací systém prezentované sociologií výchovy (nejčastěji se jedná o vliv třídní příslušnosti, vliv genderu, vliv hodnot a kultury, etnické příslušnosti apod.)
|
Předpoklady
|
Všeobecný přehled o filosofii a sociologii 19. a 20. století
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
V návaznosti na výuku budou studenti povinni studovat literaturu a metodické materiály, v nichž se podrobněji známí se základními otázkami, které se týkají problematiky sociologie výchovy. Důraz bude kladen na studium doporučené literatury a metodických materiálů. Studenti budou rovněž provádět analýzu vybraných textů. Podmínkou pro absolvování kolokvia bude vypracování seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
-
Rabušicová, M. (1991). K sociologii výchovy, vzdělávání a školy. Brno: Masarykova univerzita. Filozofická fakulta.
-
Simonová, N. (2011). Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti: vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
|