Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Kocourková Vladimíra, PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výchova je v rámci této disciplíny chápána jako specifická sociální instituce, která má určité funkce nejen vůči jedinci, ale také vůči celé společnosti. Významnou součástí disciplíny je také zaměření se na současnou školu, a to především na moderní, či spíše postmoderní teorie školy a její funkce. V rámci podkapitoly věnované sociologii rodiny se student seznámí se sociologickými přístupy k rodině, jako specifické sociální skupině a instituci. Pozornost bude věnována problematice současných funkcí rodiny, vlivu rodinného prostředí na vývoj jedince, na jeho další začleňování do společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je zaměřit se na výchovu a na rodinu z pohledu sociologie.
Student bude umět chápat rodinu a výchovu v historických, makro i mikrosociálních kontextech. Bude znát základní kulturní, psychologické a biologické faktory formující instituci rodiny a výchovné instituce.
|
Předpoklady
|
Schopnost práce s odborným textem (články) a sekundární literaturou (učebnice). Schopnost kritického myšlení, ochota diskutovat.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Docházka a aktivní účast. Vypracování eseje na zadané téma v rozhanu min. 3 normostran.
|
Doporučená literatura
|
-
Kraus, B. (1978). Sociologické problémy výchovy. Hradec Králové.
-
Možný, I. (2008). Rodina a společnost. Praha.
-
Rabušicová, M. (1991). K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno.
-
Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny . Praha.
|