Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prostředky moderní didaktické techniky, jejich princip, obsluha a základní údržba. Komerční a freeware aplikace pro účely předškolního vzdělávání. Vzdělávací portály. Didaktické aspekty vybraných technických výukových systémů, počítačových systémů, informačních a komunikačních technologií, médií a multimédií. Princip, obsluha a základní údržba vybraných technických výukových prostředků. Základní uživatelské dovednosti s moderní didaktickou technikou. Interaktivní tabule v předškolním vzdělávání. Tablet v předškolním vzdělávání. Příprava podkladů a tvorba prezentací pro statickou i dynamickou projekci. Výuková prezentace. Ergonomické zásady při práci s moderní didaktickou technikou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 22 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: popsat a charakterizovat didaktické aspekty vybraných technických výukových systémů, počítačových systémů, informačních a komunikačních technologií, médií a multimédií, vyhledat komerční a freeware aplikace pro účely předškolního vzdělávání, ovládat a provádět základní údržbu vybraných technických výukových prostředků, ovládat interaktivní tabuli a tablet v předškolním vzdělávání, připravit prezentaci nepromítaného záznamu (záznamové plochy), prezentaci pro interaktivní tabuli, promítací (projekční) techniku, zvukovou (auditivní) techniku a televizní techniku, volit využití techniky ve výuce v souladu s formami a metodami výuky, připravit podklady pro tvorbu prezentací pro statickou i dynamickou projekci, připravit vyučovací jednotku podporovanou počítačem, internetem, statickou i dynamickou projekcí.
Po absolvování disciplíny by studenti měli být schopni pracovat s moderními vzdělávacími technologiemi jako je například interaktivní tabule, tablet, vizualizér, informační a komunikační technologie atd. Tyto technologie by následně měli umět využít ve výuce.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti vzdělávacích technologií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Studenti zvládnou odborně a metodicky práci s technickými prostředky používanými ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
EDWARDS, A. (2012). New Technology and Education (Contemporary Issues in Education Studies).. London: Bloomsbury Academic.
-
HAUSNER, M. a kol. (2007). Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor.
-
HESS, M., SAXBERG, B. (2013). Breakthrough Leadership in the Digital Age: Using Learning Science to Reboot Schooling.. California: Corwin Press.
-
CHROMÝ, J. (2011). Materiální didaktické prostředky v informační společnosti.. Praha: Verbum.
-
Laurenčík, M. (2013). Jak na--: dokonalou prezentaci v PowerPointu. Praha: Grada.
-
Rambousek, V., Chvála, R., & Nikl, J. (1989). Technické výukové prostředky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
SLAVÍK, M., HUSA, J., MILLER, I. (2007). Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání. Praha.
-
SZOTKOWSKI, R. (2013). Od běžné školní tabule k tabuli interaktivní. Z pohledu učitele základní a střední školy.. Brno: Paido.
-
Zounek, J., & Sudický, P. (2012). E-learning: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
|