Předmět: Metodika prevence rizikového chování

« Zpět
Název předmětu Metodika prevence rizikového chování
Kód předmětu KPG/KMPR@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Norma a řád ve společnosti vs. patologie. Sociální deviace a její etiologie. Základní terminologie: sociálně patologické jevy, rizikové chování, problémové chování, poruchy chování, závislostní chování. Prevence ? charakteristika, základní pojmy, přístupy, formy, stupně. Prevence ve školském prostředí. Tvorba programů primární prevence. Legislativní dokumenty pro oblast prevence rizikového chování v oblasti školství, činnost jednotlivých aktérů, zejm. školního metodika prevence. Efektivita preventivních aktivit (programů). Metody prevence rizikového chování. Výchova ke zdravému životnímu stylu, prosociální výchova a osobnostní a sociální rozvoj jako nespecifická primární prevence. Prevence sekundární a terciární, intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství, mediace a probace, ústavní a ochranná výchova, výkon trestu odnětí svobody. Vzdělávání v oblasti prevence. Studijní opora k předmětu je v on-line verzi studentům dostupná prostřednictvím LMS systému Unifor (http://unifor.upol.cz/pedagogicka/; uživatelské jméno: akreditace_all; heslo: akreditacepdf) a obsahuje nejen textový, ale i interaktivní a multimediální obsah (animace apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . pochopit význam prevence pro rozvoj a ochranu společnosti a jejích členů, . charakterizovat základní přístupy, formy a předpoklady k realizaci prevence, . popsat metody primární prevence realizované v resortu školství, . charakterizovat základní oblasti primární prevence ve školství, . definovat základní pojmy z oblasti prevence a specificky primární prevence realizované v resortu školství, . charakterizovat typy a postup tvorby primárních preventivních programů, . popsat možnosti evaluace primárně preventivních programů a způsob hodnocení jejich efektivity, . znát možnosti poradenství v sekundární prevenci a orientovat se v systému zařízení pro preventivně výchovnou péči, ústavní a ochrannou výchovu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Kombinovaná forma studia: písemná zkouška (kolokvium), účast na tutoriálech, studium distančních opor, vytvoření seminární práce, samostudium ? příprava na kolokvium. Seminární práce: tvorba preventivního programu k vybrané formě rizikového chování a ve vztahu k jasně vymezené cílové skupině. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu.
Doporučená literatura
  • AMBROŽOVÁ, K. aj. Rizikové chování dětí a mladistvých. Příčiny, následky, prevence. Praha: Dětství bez úrazů, o.p.s..
  • BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
  • ČECH, T. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : Masarykova univerzita, 2005, s. 140-152. ISBN 80-210-3687-7..
  • ČECH, T. Škola a soc. pat. symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno : MSD, 2002..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní