Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět podává přehled sociálně patologických jevů a možností jejich prevence. 1. Základní pojmy problematiky. Prevence a její druhy. Funkce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky v oblasti prevence sociálně patologických jevů. Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období od roku 2009. Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Minimální preventivní program, metodik prevence, výchovný poradce na základní škole. Funkce pedagogicko-psychologické poradny, další možnosti poradenství. 2. Prevence závislostí. 3. Prevence kriminality. 4. Prevence domácího násilí. 5. Prevence syndromu CAN a špatného zacházení s dětmi v rodinách. 6. Prevence dopravní nehodovosti 7. Prevence sebevražednosti. 8. Prevence sektářství a kultové závislosti. 9. Prevence nezaměstnanosti a bezdomovectví. 10. Prevence diskriminace a rasismu. 11. Prevence šikany, mobbingu a bossingu. Prevence kyberšikany, internetové bezpečí. 12. Přednáška metodika prevence na základní škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Ohrožení dětí a mladistvých. Sledované oblasti nežádoucího sociálně odchýleného chování: drogové závislosti, alkoholismus a kouření, virtuální drogy, gamblerství, agresivita, násilí a šikana, vandalismus, záškoláctví, delikvence a kriminalita, syndrom CAN (týraného, zneužívaného a zanedbávaného díitěte). Účast v sociálně uchýlených kultech, nesnášenlivost ve vztazích mezi národnostmi a rasami, rané sexuální aktivity, pornografie, prostituce, patologické využívání volného času. Výchova ke zdravému životnímu stylu, k osvojení pozitivního sociálního chování a rozvoji osobnosti. Diagnostika a metody prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.
|
Předpoklady
|
Základní znalost sociální pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
75% docházka na výuku. Aktivní účast na seminářích - hodnocení aktivity studenta je součástí závěrečného hodnocení.
|
Doporučená literatura
|
-
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P. KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích.. Praha.
-
KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování.. Praha.
-
Kraus,B., Hroncová, J. (2007). Sociální patologie. . Hradec Králové: Gaudeámus.
-
LABÁTH, V. a kol. (2001). Riziková mládež.. Praha.
|