Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Pospíšil Jiří, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Ohrožené dítě ve smyslu Zákona 359/1999, o sociálně právní ochraně dětí 2. Zájmové činnosti jako nástroje pro prevenci a intervenci v případech a. ohrožení sociálně patologickými jevy b. ohrožení výchovy a osobnostního či sociálního vývoje dítěte c. dysfunkce rodiny nebo v náhradní rodinné péči d. maladaptace na nové sociální prostředí e. dětských pachatelů nebo obětí trestných činů 3. Rozlišení preventivních a intervenčních programů. Národní koncepce a strategie prevence. 4. Integrace preventivních a intervenčních programů v rámci sociálně-právní ochrany dětí a. v rámci výchovných opatření a dohledu b. v zařízeních sociálně-právní ochrany dětí 5. Integrace preventivních a intervenčních programů v zařízeních sociálních služeb 6. Programy primární prevence, jejich charakteristika, cílové skupiny a metody práce s cílovou skupinou 7. Programy sekundární prevence, jejich charakteristika, cílové skupiny a metody práce s cílovou skupinou 8. Programy terciární prevence, jejich charakteristika, cílové skupiny a metody práce s cílovou skupinou 9. Programy sociální intervence, jejich charakteristika, cílové skupiny a metody práce s cílovou skupinou 10. Využití principů zážitkové pedagogiky 11. Evaluace programů a zpětná vazba
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: 1. Rozlišit zájmovou činnost v rámci sociální prevence a intervence 2. Detailně porozumět pojmům prevence a intervence a umět aplikovat teoretické poznatky z oblasti prevence a intervence do pedagogické praxe 3. Charakterizovat a navrhnout program primární prevence pro specifickou cílovou skupinu 4. Charakterizovat a navrhnout program sekundární prevence pro specifickou cílovou skupinu a specifické ohrožení 5. Charakterizovat a navrhnout program terciární prevence pro specifickou cílovou skupinu a specifické ohrožení 6. Charakterizovat a navrhnout program intervence pro specifickou cílovou skupinu/klienta ve specifickém ohrožení
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro úspěšné plnění předmětu jsou základní znalosti z obecné psychologie, patopsychologie, vývojové psychologie, didaktiky a teorie výchovy ve volném čase.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zpracování a obhajoba projektu preventivního nebo intervenčního programu pro zvolenou cílovou skupinu sociálně ohrožených dětí.
|
Doporučená literatura
|
-
ČINČERA, J.. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.. Grada.
-
Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2816-2..
-
Novotná, Věra; Riedlová Jurková, Jana; Burdová, Iva. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem: podrobný komentář k novele provedené zákonem č. 363/2021 Sb. od 1.1.2022 : včetně změn účinných od 1.1.2025 a 1.1.2028. Olomouc: ANAG. 2022.
-
Pelánek, R. (2013). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.
|