Vyučující
|
-
Pospíšil Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Vymezení pojmu hra, základní znaky hry. Hry a herní aktivity jako prostředek rozvoje rozumové, citové a volní složky osobnosti, hra jako prostředek k dosahování cílů kognitivních, afektivních a psychomotorických. Klasifikace her podle různých kritérií. Popis hry a obsahové náležitosti metodického návodu ke hře. Metodika vedení her a zásady správného uvádění her ve výchovně vzdělávací práci s osobami se SVP (výběr, plánování a příprava hry, motivace účastníků, vysvětlování pravidel, koordinace průběhu hry, reflexe a zhodnocení hry).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit pojem hra, - objasnit význam hry ve výchovně vzdělávacím procesu a popsat základní praktické aspekty uvádění her, - efektivně využívat hru ve výchovně vzdělávacím procesu, - volit vhodné hry ve vazbě na vytýčené výchovné a vzdělávací cíle, - plánovat, připravovat, vést a hodnotit hry a herní aktivity na různé úrovni náročnosti pravidel i organizace, - vhodně a efektivně využívat hru při výchovné práci s osobami se SVP, - přizpůsobovat hry specifickým potřebám těchto osob, - zpracovat hru do podoby přehledného metodického návodu.
Student získá způsobilost samostatně připravovat, plánovat a vést hry v edukačním procesu.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z pedagogiky volného času a didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Portfolio 5 her, které budou splňovat následující kritéria: 1. Hry bude určeny pro různé věkové a cílové skupiny 2. U každé hry bude stanoveny její pedagogické cíle pro zvolenou cílovou skupinu v oblasti kognitivní, afektivní i senzomotorické 3. O každé hře bude vypracována její prezentace, která bude obsahovat: a) Podrobnou klasifikaci hry podle obsahu a zaměření, formy a způsobu hraní, účelu, pravidel a struktury, počtu hráčů, fyzické či digitální formy a doby trvání. b) Analýzu hry podle kognitivního rozvoje, jazykového rozvoje, rozvoje sociálních dovedností, emočního rozvoje, kreativity, motorického rozvoje, rozvoje samostatnosti a odpovědnosti a formy učení. c) Analýzu pravidel hry, pokud existují, a jejich provázanost s výsledky analýz v bodě a) a b) a rovněž ve vztahu ke schopnosti cílové a věkové skupiny pravidlům porozumět a aplikovat je d) Lokální a časový kontext hry v němž se může odehrávat (kdy a kde) e) Organizační pokyny pro pedagogické vedení hry f) Rizika při realizaci hry 4. Prezentace by měla obsahovat rovněž grafické prvky (fotografie, herní plány, pomůcky apod.) dokumentující možnou podobu hry v praxi 5. Dále prezentace obsahuje případné metodické poznámky pro pedagogické vedení hry, zahrnující specifické okolnosti, potenciální komplikace nebo sekundární benefity a případně poznámky ke zvláštním podmínkám realizace hry pro členy cílové skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami 6. Prezentace musí být zpracována maximálně podrobně, včetně kritické reflexe Podmínkou ukončení předmětu je prezentace portfolia nebo jeho části a diskuse o vhodnosti hry v rámci seminární skupiny.
|
Doporučená literatura
|
-
Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
-
NĚMEC, J. (2002). Od prožívání k požitkářství.. Brno.
-
Neuman, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě.
|