Předmět: Metodologie empirického výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metodologie empirického výzkumu
Kód předmětu KPG/KMEE@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kropáč Jiří, Mgr. Ph.D., LL.M.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Empirický výzkum v pedagogice, jeho druhy a hlavní fáze. Měření v pedagogickém výzkumu a metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Základní metody deskriptivní statistiky používané při zpracování výsledků výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět se zabývá těmito tématy: Metody lidského poznávání. Techniky práce s odbornou literaturou. Empirický výzkum ajeho druhy. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. Výběr prvků do výzkumných vzorků. výzkumy ex-post-facto a experimenty. Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Nejfrekventovanější metody sběru dat v empirických výzkumech (pozorování, dotazník, interview, testy).
Student bude umět charakterizovat vědecký výzkum a jeho specifika v oblasti sociálních věd a pedagogiky. Bude znát základní metody a techniky sběru dat, konstrukci výběrového souboru a základní charakteristiky popisné statistiky. Student bude schopen popsat metody ověřování výzkumných hypotéz, statistické testy významnosti a popsat data, na nichž je může použít. Dovede popsat normální rozdělení dat a jeho vlastnosti. Bude schopen ověřovat výzkumné hypotézy. Umí použít korelační analýzu v pedagogickém výzkumu. Dovede aplikovat vhodné grafické znázornění dat. Je schopen napsat závěrečnou výzkumnou zprávu.
Předpoklady
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vypracování projektu empirického pedagogického výzkumu.
Doporučená literatura
  • GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • CHRÁSKA, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice : Základy kvantitativně orientovaného výzkumu.. Olomouc.
  • CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
  • MAŇÁK, J. et al. (1994). Kapitoly z metodologie pedagogiky.. Brno.
  • PRŮCHA, J. (1995). Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní