Vyučující
|
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojetí kurikula: Kurikulum jako pojem, Modelování kurikula, Formy a roviny kurikula Obsah kurikula: Dimenze kurikula, Druhy učiva, Základní učivo, Modernizace kurikula Kurikulum v dokumentech: Bílá kniha, RVP PV, ŠVP PV Učitel - žák v kontextu kurikula Pedagogický projekt: tvorba - realizace - hodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentů poznatky z oblasti kurikula školy včetně filosofických východisek souvisejících s vývojem kurikulárních dokumentů, s kurikulární reformou, a to s akcentem na české prostředí. Na základě teoretických východisek by měl získat teoretické poznatky a praktické dovednosti nezbytné pro práci s předškolním kurikulem.
Po absolvování předmětu bude student schopný objasnit teoretická východiska kurikula školy v současném kontextu. Teoretické znalosti bude schopný propojit s praktickými dovednostmi v oblasti projektování pedagogického projektu a jeho analýzy.
|
Předpoklady
|
Základními předpoklady jsou znalosti a dovednosti z předškolní pedagogiky, předškolní didaktiky, vývojové psychologie, pedagogické diagnostiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Pro studující je závazný v Moodlu zavěšený Průvodce studiem platný pro daný akademický rok.
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
Klapko, D. Mapování cílů kurikula.
-
Lukášová, H. Jak připravit kvalitní pedagogický projekt. Zlín UTB.
-
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido.
-
NEZVALOVÁ, D., PRÁŠILOVÁ, M. a EGER, L. (2004). Kurikulum, řízení změn a tvorba vize školy: (studijní text k modulu: Řízení pedagogického procesu). Plzeň: Západočeská univerzita.
-
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Portál.
|