Předmět: Kurikulum v teorii i praxi

« Zpět
Název předmětu Kurikulum v teorii i praxi
Kód předmětu KPG/KKUT@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí kurikula: Kurikulum jako pojem, Modelování kurikula, Formy a roviny kurikula Obsah kurikula: Dimenze kurikula, Druhy učiva, Základní učivo, Modernizace kurikula Kurikulum v dokumentech: Bílá kniha, RVP PV, ŠVP PV Učitel - žák v kontextu kurikula Pedagogický projekt: tvorba - realizace - hodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studentů poznatky z oblasti kurikula školy včetně filosofických východisek souvisejících s vývojem kurikulárních dokumentů, s kurikulární reformou, a to s akcentem na české prostředí. Na základě teoretických východisek by měl získat teoretické poznatky a praktické dovednosti nezbytné pro práci s předškolním kurikulem.
Po absolvování předmětu bude student schopný objasnit teoretická východiska kurikula školy v současném kontextu. Teoretické znalosti bude schopný propojit s praktickými dovednostmi v oblasti projektování pedagogického projektu a jeho analýzy.
Předpoklady
Základními předpoklady jsou znalosti a dovednosti z předškolní pedagogiky, předškolní didaktiky, vývojové psychologie, pedagogické diagnostiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

Pro studující je závazný v Moodlu zavěšený Průvodce studiem platný pro daný akademický rok.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Klapko, D. Mapování cílů kurikula.
  • Lukášová, H. Jak připravit kvalitní pedagogický projekt. Zlín UTB.
  • MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido.
  • NEZVALOVÁ, D., PRÁŠILOVÁ, M. a EGER, L. (2004). Kurikulum, řízení změn a tvorba vize školy: (studijní text k modulu: Řízení pedagogického procesu). Plzeň: Západočeská univerzita.
  • PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní