Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
-
Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: " Vývoj řeči z hlediska ontogenetického a fylogenetického, biologické základy řeči, hlasový aparát, péče o hlas, hlasová cvičení. " Teorie komunikace, druhy verbální a nonverbální komunikace. Sociální komunikace, sociální interakce, přenos informací, gesta a rituály v komunikaci. " Grafické symboly, piktogramy a další obrazový materiál v mezilidské komunikaci. " Rétorika, umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev. Umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev. " Inteligence, sebereflexe, empatie a emocionalita v komunikaci. Emoční inteligence jako předpoklad úspěšné komunikace. " Asertivita, formální a neformální autorita v komunikaci. " Komunikace ve skupině, aktivizační metody. Aktivní naslouchání. " Specifika a zásady komunikace ve veřejné správě. Pro-klientský přístup. Etika a etiketa v mezilidské komunikaci. " Komunikace s klientem prostřednictvím internetových portálů, elektronická komunikace. " Patologické způsoby komunikace, narušená komunikační schopnost, mezní a kritické situace v pedagogické komunikaci. " Prostředky a metody ke zlepšení komunikace ve skupině. " Komunikace s osobami se speciálními potřebami. " Komunikace v rámci multikulturní společnosti, genderově korektní způsob vyjadřování. Práce se zdroji informací v oblasti veřejné správy (odborná literatura, časopisy, rešerše a databáze, Internet, sociální a profesní sítě)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: " definovat základní pojmy z teorie komunikace a rétoriky " ovládat zásady správné pedagogické komunikace s využitím moderních aktivizačních metod " aplikovat své znalosti a dovednosti do praktické činnosti " vyjmenovat a specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné sociální komunikaci " identifikovat nestandardní komunikační situace a patologické způsoby komunikace (konflikt, manipulaca, neoprávněná kritika) a v rámci profesního chování je zvládnout " objasnit základní poznatky z oblasti asertivity, asertivními technikami a s možnostmi jejich využití v pedagogických interakcích " prezentovat se jak písemným, tak ústním projevem " prostřednictvím simulovaných situací získat zpětnou vazbu o svém vystupování a na základě následné reflexe a sebereflexe zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.
Účast na výuce, samostudium, aktivita studenta/tky, plnění studijních povinností
|
Předpoklady
|
Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Kombinovaná forma studia: ústní, vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na zápočet, samostudium.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP..
-
BILINSKI, W. (2010). Velká kniha rétoriky. Jak s jistotou a přesvědčivě vystupovat při každé příležitosti. Praha: Grada, 2011..
-
BUCHTOVÁ, B. (2010). Rétorika - Vážnost mluveného slova. Praha: Grada Publishing..
-
GAVORA, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido..
-
JŮVOVÁ, A. Komunikativní dovednosti. Olomouc: Agentura Gevak, s. r. o..
-
KOPŘIVA, P. & NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada..
-
PETERS-KÜHLINGER, G. & FRIEDEL, J. ). Komunikační a jiné měkké dovednosti. Praha: Grada..
-
VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy. Praha: ISV..
-
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál..
|