Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teorie komunikace, sociální komunikace, sociální interakce, způsoby přenosu informací, kulturní informace. Dovednosti pro 21. století, soft skills. Rétorika, umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev. Komunikace ve skupině, aktivizační metody (brainstorming, dílna budoucnosti, pojmové mapy). Rozvoj komunikativních kompetencí v pomáhajících profesích, mentoring, tutoring, supervize. Konstruktivismus v sociální a pedagogické komunikaci. Teorie sociálního učení, psychoneuroimunologie. Specifika a zásady komunikace v oblasti sociálních disciplín. Učení prožitkem. Konflikt a možnosti jeho řešení. Patologické způsoby komunikace, narušená komunikační schopnost, mezní a kritické situace v komunikaci s klientem v pomáhajících profesích. Příprava a realizace workshopu. Public relation, spolupráce s médii. Jak moderovat workshop, dresscode. Práce se zdroji informací, příprava příspěvku na workshop, pravidla publikační činnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy z teorie komunikace a rétoriky, specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné pedagogické a sociální komunikaci, aplikovat v praxi teoretické poznatky rétoriky, prezentovat se jak písemným, tak ústním projevem, analyzovat na základě reflexe a sebereflexe svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi, aplikovat veškeré získané znalosti a dovednosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje, v rámci výuky připravit vlastní workshop.
Účast na výuce, samostudium, aktivita studenta/tky, plnění studijních povinností
|
Předpoklady
|
Účast na výuce, samostudium, aktivita studenta/tky, plnění studijních povinností
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast na tutoriálech, prezentace příspěvku před skupinou.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. . Sociální komunikace. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1357-4..
-
BILINSKI, W. Velká kniha rétoriky. Jak s jistotou a přesvědčivě vystupovat při každé příležitosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2..
-
BUCHTOVÁ, B. Rétorika ? vážnost mluveného slova. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 80-247-3031-6. Framework for 21st Century Learning. [on-line]. http://www.p21.org/our-work/p21-framework..
-
JŮVOVÁ, A. Komunikativní dovednosti. Olomouc: Agentura Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-75-5. 53 s..
-
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 978-80-904030-0-0..
-
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vydání. Praha: Grada 2010. ISBN 80-247-2339-6..
-
MÜHLEISEN, S. Komunikační a jiné měkké dovednosti ? Soft skills v praxi. Praha: Grada 2008. ISBN 978-80-247-2662-5..
-
Peters-Kühlinger, G., Friedel, J. Komunikační a jiné měkké dovednosti. Grada 2008..
|