Předmět: Komunikativní dovednosti a soft skills

« Zpět
Název předmětu Komunikativní dovednosti a soft skills
Kód předmětu KPG/KKDS@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do problematiky komunikativních dovedností jako komplexní disciplíny a možnosti praktického využití v peda-gogické činnosti. Rámcové seznámení se základními pojmy: řeč, jazyk, komunikace (verbální, neverbální/nonverbální, formální, neformální), komunikativní kompetence, soft skills (měkké dovednosti), podstata sociální interakce a interakční styl, pedagogická komunikace, sociální percepce, komunikační proces, hlasový profesionalismus, sebereflexe, monolog, dialog, asertivita, patologické způsoby komunikace, konflikt, interkulturní komunikace atd. Studijní opora k předmětu je v on-line verzi studentům dostupná na: https://padlet.com/upssmaterialy/mql6n5cl3vwm

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: -definovat základní pojmy z teorie komunikace, soft skills a rétoriky -odůvodnit význam komunikativní kompetence a soft skills v dnešní společnosti -specifikovat jednotlivé typy komunikace a vysvětlit pravidla, která přispívají k účinné pedagogické a sociální komunikaci -prezentovat se správným a spisovným jak písemným, tak ústním projevem -prostřednictvím prezentací získat zpětnou vazbu o svém vystupování a na základě následné reflexe a sebereflexe zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.

Předpoklady
Vykonání kolokvia, samostudium, seminární práce.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vykonání kolokvia, samostudium, seminární práce. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu.
Doporučená literatura
  • Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
  • BILINSKI, W. Velká kniha rétoriky. Jak s jistotou a přesvědčivě vystupovat při každé příležitosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2..
  • BUCHTOVÁ, B. Rétorika ? Vážnost mluveného slova. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 80-247-3031-6..
  • De VITO, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
  • GAVORA, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
  • JŮVOVÁ, A. Komunikativní dovednosti. Olomouc: Agentura Gevak, s. r. o., 2013. ISBN 978-80-86768-75-5. 53 s..
  • KOPŘIVA, P. & NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 978-80-904030-0-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní