Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Vymezení základních pojmů - interkulturní výchova, interkulturní vzdělávání (multikulturní výchova, globální výchova), interkulturní komunikace; interkulturní konflikt; kultura, hodnota, identita. Předsudky a stereotypy. Menšina, většina. Interkulturní výchova a její cíle. Instituce zabývající se interkulturní výchovou. Menšiny v ČR, jejich charakteristika, postavení a možnosti začlenění. Cizinci v ČR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . definovat pojem interkulturní výchova, interkulturní vzdělávání a další související pojmy, . formulovat a vysvětlit cíle interkulturní výchovy, . vymezit pojmy kultura, hodnota a identita jako klíčové pojmy nahlížené různými vědeckými disciplínami, . ilustrovat význam předsudků a stereotypů jako možných bariér při interakci příslušníků různých kultur, . objasnit základní principy efektivní interkulturní komunikace, . charakterizovat činnost významných institucí zabývajících se interkulturní výchovou, . vyjmenovat a charakterizovat různé skupiny menšin žijících v ČR a ve světě, interpretovat vztahy menšiny a většiny z různých úhlů pohledu, . objasnit postavení cizinců v ČR, znát možnosti a úskalí jejich začlenění do společenského života v ČR.
|
Předpoklady
|
Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence: Obecná didaktika, Cvičení k obecné didaktice
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: aktivní účast ve výuce (maximální povolená absence 2x za semestr), plnění průběžných úkolů, vytvoření projektu implementace tématu interkulturní výchovy do konkrétní výuky v rámci jeho aprobačních předmětů (v návaznosti na souvislou pedagogickou praxi) Kombinovaná forma studia: aktivní účast ve výuce (při předem omluvené absenci nutnost včas vypracovat náhradní plnění), vytvoření projektu implementace tématu interkulturní výchovy do konkrétní výuky v rámci aprobačních předmětů studenta (v návaznosti na souvislou pedagogickou praxi)
|
Doporučená literatura
|
-
BITTNEROVÁ, D. (ed.). Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: ERMAT, 2009. ISBN 978-80-87178-06-5..
-
ČENĚK J. a kol. Interkulturní psychologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7..
-
DRBOHLAV D. Migrace a (i)migranti v Česku. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-039-1..
-
HOLÝ, L. Malý český člověk a skvělý český národ. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-018-6..
-
JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4..
-
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1..
-
Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing.
-
RÁKOCZYOVÁ M. a R. TRBOLA (eds.). Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha: SLON, 2009. ISBN 978-80-7419-023-0..
-
TOLLAROVÁ, B. Jsme lidé jedné Země. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6..
|