Předmět: Gerontagogika

« Zpět
Název předmětu Gerontagogika
Kód předmětu KPG/KGRP@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Drlíková Veronika, Mgr.
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojem a předmět gerontagogiky. Vzdělávání seniorů jako nový společenský jev. Senioři jako cílová skupina vzdělávání. Životní styl a sociální vztahy seniorů. Funkce vzdělávání seniorů. Specifika a zvláštnosti vzdělávání seniorů. Didaktické aspekty vzdělávání seniorů. Instituce a programy vzdělávání seniorů. U3V, A3V, kluby seniorů jako nejvýznamnější příležitosti edukace seniorů. Aktuální problémy a témata vzdělávání seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Teoretické penzum učiva získávají studenti především samostudiem. K opravě tutorovi posílají 1 samostatnou práci (korespondenční úkol), esej v celkovém rozsahu 3 ? 5 normostran. Schválený korespondenční úkol je předpokladem pro účast na kolokviu, která má charakter didaktického testu. Časové zatížení studujících: Kontaktní výuka ? 4 hodiny Samostudium ? 27 hodin Samostudium ? příprava na kolokvium) ? 42 Samostatná práce (esej) - korespondenční úkol ? 8 hodin Předmět je v KS koncipován s převahou distančních prvků ? je založen na řízeném samostudiu a vedení studujících tutorem, který usměrňuje a koriguje samostatnou práci studujících prostřednictvím LMS UNIFOR nebo komunikace přes internet, jak off-line (E-mail), tak on-line (skype, ICQ, chat apod.), podle možností studujících. Kontaktní výuka je zaměřena na klíčové problémy disciplíny a na navigaci studujících ke zpracování samostatné práce.
Doporučená literatura
  • ADAMEC, P., KRYŠTOF, D. (eds.). Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: MU a Asociace univerzit třetího věku ČR, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4..
  • BOČKOVÁ, V. Vzdělávání ? průvodní jev života. Olomouc: Vydavatelství UP, 2002. ISBN 80-244-0441-9..
  • ČORNANIČOVÁ, R. Edukácia seniorov. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. ISBN 80-223-1206-1..
  • DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3..
  • HARTL, P. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7..
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. vydání. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9..
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Sociální gerontologie, aneb Senioři mezi námi. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-900-8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní