Course: Financial literacy

« Back
Course title Financial literacy
Course code KPG/KGRF@
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Hanáková Soňa, PhDr.
  • Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
Course content
Definition of financial education and financial literacy. Strategic and legislative documents and their importance in building a system of financial education at primary and secondary schools, the reasons for the necessity of teaching in schools, standards of financial literacy, home economics (personal budget, household budget, personal assets and liabilities, assets and liabilities). Price (pricing practices in the marketing concept, the concept of costs, different prices of the same goods). Money, paying (the nature and functions of money, cash and cashless payment). Financial market (setting interest rates, calculating interest, bank charges). Financial products (bank deposits, building savings, pension, life insurance, installment sales, loans, leasing, hire purchase). Financial Planning (hedge risks, consumer rights, complaint procedures, information sources).

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Attendace - 4 hours per semester
  • Homework for Teaching - 30 hours per semester
  • Semestral Work - 20 hours per semester
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Seminar Work

Recommended literature
  • Alena Opletalová, Jana Kvintová. (2014). Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol.. UP, Olomouc.
  • DVOŘÁKOVÁ, Z. SMRČKA, L. a kol. Finanční vzdělávání pro střední školy se sbírkou řešených příkladů na CD. Praha: C. H. Beck, 2011. 312 s. ISBN 978-80-7400-008-9..
  • Dvořáková, Z., Smrčka, L. (2011). Finanční vzdělávání pro střední školy se sbírkou řešených příkladů na CD.. C. H. Beck, Praha.
  • Jakeš, P. a kol. (2011). Finanční gramotnost pro 1. stupeň ZŠ. 47 s. ISBN 978-80-7373-087-1 + pracovní sešit.. Praha: Fortuna.
  • Kašová, J. (2012). Výchova k finanční gramotnosti - příručka učitele. Plzeň: FRAUS, 2012. 104 s. ISBN 978-80-7238-107-4.. Plzeň: FRAUS.
  • Kašová, J. (2012). Výchova k finanční gramotnosti - učebnice. Plzeň: FRAUS, 2012. 104 s. ISBN 978-80-7238-107-4.. Plzeň: FRAUS.
  • KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.; CHROMÁ, D. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. 3. upr. vyd. Praha: Eduko, 2010. 180 s. ISBN 978-80-87204-65-8..
  • OPLETALOVÁ, Alena. KVINTOVÁ, Jana. Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 144 stran. ISBN 978-80-244-4519-9..
  • SKOŘEPA, M, SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia (manuál pro učitele). Praha: Scientia, 2008. 197 s. ISBN 978-80-86960-40-1 + pracovní sešity..
  • Skořepová, E. (2010). O penězích a hospodaření s Kačkou a Filipem. Finanční gramotnost pro 1.-3. třídu ZŠ.Praha: Fragment, 2010. 63 s. ISBN 978-80-253-1123-3.. Praha: Fragment.
  • Syrový, P., Tyl, T. (2011). Osobní finance.. Praha: Grada Publishing.
  • ŠOBA, O., ŠIRŮČEK M., PTÁČEK, R. Finanční matematika v praxi. Praha: Grada Publishing, 2013. 304 s. ISBN 978-80-247-4636-4..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Social Pedagogy - Educational Counselling (NA21) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Social Pedagogy - Designing and Management (NA21) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Social Pedagogy - Educational Counselling (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Social Pedagogy - Educational Counselling (NA22) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Social Pedagogy - Designing and Management (NA22) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Social Pedagogy - Designing and Management (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter