Předmět: Gerontagogika

« Zpět
Název předmětu Gerontagogika
Kód předmětu KPG/KGAGQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
  • Drlíková Veronika, Mgr.
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojem a předmět gerontagogiky. Vzdělávání seniorů jako nový společenský jev. Senioři jako cílová skupina vzdělávání. Životní styl a sociální vztahy seniorů. Funkce vzdělávání seniorů. Specifika a zvláštnosti vzdělávání seniorů. Didaktické aspekty vzdělávání seniorů. Instituce a programy vzdělávání seniorů. Univerzity III. věku. Aktuální problémy vzdělávání seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost gerontagogiky (teorie výchovy a vzdělávání osob, které již překročili produktivní věk) jako součástí andragogiky a objasnit význam vzdělávání seniorů v rámci celoživotního vzdělávání. Měli by také umět charakterizovat edukaci seniorů, vymezit seniory jako cílovou skupinu vzdělávání a specifikovat faktory podmiňující rozvoj tohoto vzdělávání. Dále pak konkretizovat typy institucí a programy edukace gerontů, funkce, specifika i problémové pole této vzdělávací sféry.
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost gerontagogiky (teorie výchovy a vzdělávání osob, které již překročili produktivní věk) jako součástí andragogiky a objasnit význam vzdělávání seniorů v rámci celoživotního vzdělávání. Měli by také umět charakterizovat edukaci seniorů, vymezit seniory jako cílovou skupinu vzdělávání a specifikovat faktory podmiňující rozvoj tohoto vzdělávání. Dále pak konkretizovat typy institucí a programy edukace gerontů, funkce, specifika i problémové pole této vzdělávací sféry.
Předpoklady
Základní andragogické znalosti.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života.. Olomouc.
  • ČORNANIČOVÁ, R. (1998). Edukácia seniorov.. Bratislava.
  • GREGOR, O. (1990). Stárnout to je kumšt.. Praha.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. (1989). Fenomén stáří.. Praha.
  • MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. (2001). Geragogika pro speciální pedagogy.. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr