Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení problematiky finančního vzdělávání a finanční gramotnosti. Strategické a legislativní dokumenty a jejich význam při budování systému finančního vzdělávání na základních a středních školách, důvody potřebnosti výuky na školách, Standardy finanční gramotnosti, Hospodaření domácnosti (osobní rozpočet, rozpočet domácnosti, osobní aktiva a pasiva, majetek a závazky). Ceny (cenové praktiky, v pojetí marketingu, v pojetí nákladů, odlišné ceny téhož zboží). Peníze, placení (podstata a funkce peněz, hotovostní a bezhotovostní placení). Finanční trh (stanovení úrokových sazeb, výpočet úroků, bankovní poplatky). Finanční produkty (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojištění, splátkový prodej, úvěry, leasing, splátkový prodej). Finanční plánování (zajištění rizik, práva spotřebitele, reklamační řízení, zdroje informací).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit význam, potřebnost a aktuálnost výuky finanční gramotnosti a finančního vzdělávání, - aplikovat problematiku finanční gramotnosti ve své praxi, - osvojit si pravidla sestavení rozpočtu domácnosti/osobního rozpočtu, - orientovat se v nabídce finančních produktů a na finančním trhu, - sestavit si individuální finanční plán.
Absolvent bude umět vyučovat témata finanční gramotnosti na školách.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá žádné zvláštní předpoklady kladené na studenty.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Úspěšné zpracování zadané seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Alena Opletalová, Jana Kvintová. (2014). Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol.. UP, Olomouc.
-
Dvořáková, Z., Smrčka, L. (2011). Finanční vzdělávání pro střední školy se sbírkou řešených příkladů na CD.. C. H. Beck, Praha.
|