Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
-
Hanáková Soňa, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: " Vymezení problematiky finančního vzdělávání a finanční gramotnosti. " Strategické a legislativní dokumenty a jejich význam při budování systému finančního vzdělávání na středních školách, důvody potřebnosti výuky na školách. " Standardy finanční gramotnosti vymezující obsah vzdělávání na SŠ, pojetí výuky na SŠ (osobnost a úloha pedagoga, začlenění tematických celků do rámcových vzdělávacích programů, metody a organizační formy výuky, učební pomůcky a didaktická technika při výuce finanční gramotnosti). " Hospodaření domácnosti (osobní rozpočet, rozpočet domácnosti, osobní aktiva a pasiva, majetek a závazky). " Ceny (cenové praktiky, v pojetí marketingu, v pojetí nákladů, odlišné ceny téhož zboží). " Peníze, placení (podstata a funkce peněz, hotovostní a bezhotovostní placení). " Finanční trh (stanovení úrokových sazeb, výpočet úroků, bankovní poplatky). " Finanční produkty (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojištění, splátkový prodej, úvěry, leasing, splátkový prodej). " Finanční plánování (zajištění rizik, práva spotřebitele, reklamační řízení, zdroje informací).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vysvětlit význam výuky finanční gramotnosti na středních školách, " aplikovat problematiku finanční gramotnosti a její výuku v podmínkách SŠ, " umět aplikovat témata SFG v praxi, " vytvářet výukový materiál z dané problematiky a pracovat s ním.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční i kombinovaná forma: Účast na seminářích, konzultacích, studium zadaných materiálů a další literatury. Zpracování individuálních projektů. Ukončení předmětu formou obhajoby zpracovaného projektu.
|
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁKOVÁ, Z. SMRČKA, L. a kol. Finanční vzdělávání pro střední školy se sbírkou řešených příkladů na CD. Praha: C. H. Beck, 2011. 312 s. ISBN 978-80-7400-008-9..
-
KAŠOVÁ, J. Výchova k finanční gramotnosti - příručka učitele. Plzeň: FRAUS, 2012. 80 s. ISBN 978-80-7238-176-0..
-
KAŠOVÁ, J. Výchova k finanční gramotnosti - učebnice. Plzeň: FRAUS, 2012. 104 s. ISBN 978-80-7238-107-4..
-
KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.; CHROMÁ, D. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. 3. upr. vyd. Praha: Eduko, 2010. 180 s. ISBN 978-80-87204-65-8..
-
OPLETALOVÁ, Alena. KVINTOVÁ, Jana. Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 144 stran. ISBN 978-80-244-4519-9..
-
SKOŘEPA, M, SKOŘEPOVÁ, E. . Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia (manuál pro učitele). Praha: Scientia, 2008. 197 s. ISBN 978-80-86960-40-1 + pracovní sešity..
-
SYROVÝ, P., TYL, T. . Osobní finance. Praha: Grada Publishing, 2011. 208 s. ISBN 978-80-247-3813-0..
-
ŠOBA, O., ŠIRŮČEK M., PTÁČEK, R. Finanční matematika v praxi. Praha: Grada Publishing, 2013. 304 s. ISBN 978-80-247-4636-4..
|