Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Metody lidského poznávání. Základní terminologie pedagogické metodologie. Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Fáze kvantitativního výzkumu. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Výzkumy ex-post-facto a experimenty. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Charakteristiky polohy (střední hodnoty). Míry variability. Metody grafického zobrazování dat. Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Vybrané statistické metody používaných při testování hypotéz. Fáze kvalitativního výzkumu. Vybrané designy kvalitativního výzkumu. Nejfrekventovanější metody a techniky sběru dat v kvantitativně a kvalitativně orientovaných výzkumech. Vyhodnocení a interpretace kvantitativních a kvalitativních výzkumných data. Etika výzkumné práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjmenovat a charakterizovat metody lidského poznávání, - definovat základní pojmy pedagogické metodologie, - vysvětlit a popsat rozdíly mezi kvantitativně a kvalitativně orientovanými výzkumy, - formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, - vytvořit postup kvantitativního a kvalitativního výzkumu, - vyjmenovat a charakterizovat úrovně měření v pedagogickém výzkumu, - používat vybrané statistické metody využívané při testování hypotéz, - vyhodnotit a interpretovat kvantitativní a kvalitativní výzkumná data, - popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce.
Absolvent předmětu je schopen charakterizovat vědecký výzkum a jeho specifika v oblasti sociálních věd a pedagogiky. Bude znát základní metody a techniky sběru dat, konstrukci výběrového souboru a základní charakteristiky popisné statistiky. Student bude schopen popsat metody ověřování výzkumných hypotéz, statistické testy významnosti a popsat data, na nichž je může použít. Dovede popsat normální rozdělení dat a jeho vlastnosti. Bude schopen ověřovat výzkumné hypotézy. Umí použít korelační analýzu v pedagogickém výzkumu. Dovede aplikovat vhodné grafické znázornění dat. Je schopen napsat závěrečnou výzkumnou zprávu.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Vypracování projektu výzkumu.
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, Peter. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno: Paido.
-
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha: Grada Publishing, a.s.
-
HENDL, Jan. (2016). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
-
HENDL, Jan. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat.. Praha: Portál.
-
HOY, K. Wayne. (2010). Quantitative Research in Education: A Primer.. USA: SAGE.
-
CHRÁSKA, Miroslav. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
-
LICHTMAN, Marilyn. (2013). Qualitative Research in Education: A User's Guide.. USA: SAGE.
-
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha: Portál.
|