Předmět: Edukace a výzkum ve volném čase 2

« Zpět
Název předmětu Edukace a výzkum ve volném čase 2
Kód předmětu KPG/KEV2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Sylabus předmětu a okruhy k 2. části souborné zkoušky: <LI> 1. Výzkum v pedagogických vědách, základní specifika výzkumu kvantitativního a kvalitativního. <LI> 2. Vymezení, předpoklady pedagogického výzkumu, příprava konceptu terénního výzkumu se zaměřením na specifika trávení volného času vybranými cílovými skupinami s důrazem na typ výzkumu (kvantitativní, kvalitativní). <LI> 3. Základní metody sběru dat. Pozorování, dotazování, rozhovor, skupinový rozhovor, ohnisková skupina, kasuistika, případová studie, analýza dokumentů ad. <LI> 4. Základní metody analýzy získaných dat. Kvantitativní statistická analýza. Kvalitativní metody analýzy: zakotvená teorie (otevřené, axiální, selektivní kódování), interpretativní fenomenologická analýza (IPA), rámcová analýza, diskurzivní analýza ad. <LI> 5. Vstup do terénu, realizace pilotní studie a vlastního empirického šetření. <LI> 6. Etika výzkumné práce v pedagogickém výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
V rámci předmětu budou studenti vedeni ke schopnosti realizovat terénní výzkum ve volném čase u konkrétní společenské skupiny a rozvinutí schopnosti koncipovat, připravit a realizovat základní pedagogický výzkum.
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: <LI> stanovit si výzkumný problém ve vztahu k jasně definované cílové skupině a specifikům jejího trávení volného času; <LI> zvolit adekvátní výzkumnou strategii (kvantitativní, kvalitativní) a metody (výzkumné a analytické); <LI> zvolit a oslovit vhodný výzkumný soubor (odpovídající povaze výzkumu); <LI> vstoupit do terénu a realizovat výzkumné šetření; <LI> vyhodnotit získaná data a zapracovat do závěrečné zprávy o výzkumu; <LI> prokázat teoretickou orientaci v pedagogice volného času a specificích výzkumu volného času.
Předpoklady
<LI> Předpokladem pro zapsání předmětu je splnění kurzu Edukace a výzkum ve volném čase 1, který osvětluje volný čas jako prostor pro osobnostní rozvoj jedince a úspěšnou socializaci a vymezuje pedagogiku volného času jako vědní obor, zabývající se teoretickými i metodickými aspekty výchovy mimo vyučování. <LI> Předpokladem pro ukončení předmětu je splnění všech podmínek z obou předmětů Edukace a výzkum ve volném čase 1 a 2 s složení souborné zkoušky v rámci rozsahu sylabů obou předmětů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce, Závěrečná zpráva

Pro ukončení předmětu musí student/ka splnit: <LI> A) Semestrální práce - Terénní výzkum zaměřený na trávení volného času specifické sociální skupiny <LI> B) Složení ústní zkoušky v rozsahu sylabů za oba semestry (1,2) Pozn.: Pro studenty s ISP jsou totožné požadavky pro ukončení předmětu. Požadavky na semestrální práci (terénní výzkum): V rámci semestrální práci realizuje terénní výzkum, který bude mapovat specifika trávení volného času vybraných sociálních skupin. Zaměření výzkumu si student vylosuje a podle toho: <LI> stanoví výzkumný problém ve vztahu ke zvolené cílové skupině (se zaměřením na specifika trávení volného času); <LI> zvolí adekvátní výzkumnou strategii (kvantitativní, kvalitativní) a metody (výzkumné a analytické); <LI> osloví vhodný výzkumný soubor (odpovídající povaze výzkumu); <LI> realizuje terénní výzkumné šetření (s důrazem na odpovídající metodologické postupy a etiku pedagogického výzkumu); <LI> získaná data vyhodnotí a zapracuje do závěrečné zprávy o výzkumu. Závěrečná zpráva bude obsahovat: <LI> Teoretické ukotvení (volný čas s důrazem na dosavadní poznatky a výzkumy ve vztahu ke sledovanému výzkumnému souboru). <LI> Objasnění výzkumné strategie, volby výzkumného nástroje a metody analýzy. <LI> Průběh a závěry z výzkumu, shrnutí (cca 10 řádků) specifik trávení VČ sledovanou skupinou. <LI> Přehled použité odborné a metodologické literatury. Rozsah: min. 5 stran, řádkování 1, písmo 12 (standardní formální kritéria pro psaní semestrálních a kvalifikačních prací vč. korektní práce s odbornými zdroji z hlediska citování a odkazování). Zaměření výzkumných šetření: <LI> Děti mladšího školního věku. <LI> Děti staršího školního věku. <LI> Děti/mládež na vesnici. <LI> Děti/mladiství navštěvující nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. <LI> Děti/mladiství s mimořádným nadání a talentem (hudební, taneční, pěvecké). <LI> Děti/mladiství v dětském domově. <LI> Děti/mladiství v zařízeních preventivně výchovné péče pro děti s poruchami chování. <LI> Děti/mladiství věnující se vrcholovému sportu. <LI> Dospívající v domovech mládeže. <LI> Mládež trávící volný čas "na ulici". <LI> Jedinci se sociálním znevýhodněním, příp. postižením. <LI> Jedinci žijící ve specifické subkultuře (bezdomovci, drogově závislí apod.). <LI> Matky na rodičovské dovolené. <LI> Osoby v postproduktivním (seniorském) věku. <LI> Osoby v produktivním věku. <LI> Osoby ve výkonu trestu odnětí svobody. <LI> Vícečetné rodiny (4 děti a více). <LI> Rodiny se specifickou životní filozofií (a výchovou dětí). <LI> další možné návrhy po konzultaci s vyučujícím předmětu. Téma bude přiděleno v rámci výuky. Každý student bude mít jinou cílovou skupinu.
Doporučená literatura
  • DISMAN, Miroslav. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.. Praha: Karolinum.
  • GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • HENDL. J. - REMR, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha.
  • Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
  • CHRÁSKA, Miroslav. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN. (2017). Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu.. Praha: Grada.
  • Punch, K.F. (2015). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál.
  • Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing.
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. (1999). Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice.
  • ŠEĎOVÁ, K. - ŠVAŘÍČEK, R. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní