Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu a okruhy k 1. části souborné zkoušky zkoušce: <LI> 1. Volný čas. Vymezení a význam volného času pro jedince a jeho role v úspěšné socializaci. Funkce volného času. Faktory determinující způsob trávení volného času. Objektivní a subjektivní příčiny nesprávně tráveného volného času. <LI> 2. Nástin historického vývoje využívání potenciálu volného času a výchovných koncepcí směřující k výchově ve volném čase. Klíčoví představitelé (Bosco, Rousseau ad.). <LI> 3. Pedagogika volného času. Základní vymezení oboru, postavení v systému pedagogiky, spolupracující obory. Výchova ve volném čase, výchova mimo vyučování, výchova pro volný čas jako specifické složky výchovy. <LI> 4. Výchova mimo vyučování. Vymezení, znaky, funkce, prostředky, činnosti. <LI> 5. Zájmové vzdělávání. Rozvoj klíčových kompetencí dětí a dospívajících prostřednictvím zájmového vzdělávání a výchovné práce ve VČ. Tvorba ŠVP pro zájmové vzdělávání. <LI> 6. Pedagog volného času. Současné pojetí profese a její legislativní ukotvení. Vzdělanostní a osobnostní předpoklady pro výkon profese. Autorita v profesi pedagoga. <LI> 7. Prostředí výchovného zhodnocování volného času - prostředí neformální: moderní rodina, vrstevnické skupiny, lokální prostředí. Média a jejich role. <LI> 8. Instituce a organizace pro výchovu mimo vyučování. Školské, neškolské, neziskové ad. <LI> 9. Volný čas a jeho role v prevenci rizikového chování. Význam v rovině prevence primární, sekundární, terciární. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, jejich poslání. <LI> 10. Trendy v preventivně-výchovně práci ve VČ. Výchova zážitkem, animace, participace, edutainment. Začleňování dětí se specifickými vzdělávacími potřebami (integrace/inkluze ve volném čase).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Předmět osvětluje volný čas jako prostor pro osobnostní rozvoj jedince a úspěšnou socializaci a vymezuje pedagogiku volného času jako vědní obor, zabývající se teoretickými i metodickými aspekty výchovy mimo vyučování.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: <LI> definovat základní pojmy pedagogiky volného času; <LI> vysvětlit historické kořeny výchovy ve volném čase; <LI> charakterizovat pedagogiku volného času jako vědeckou disciplínu; <LI> specifikovat aktuální pedagogické aspekty volného času se zaměřením na děti a mládež; <LI> charakterizovat vliv přirozených prostředí na trávení volného času dětí a mládeže; <LI> analyzovat legislativní zakotvení profese pedagoga volného času; <LI> popsat očekávané kompetence pedagoga volného času.
|
Předpoklady
|
Předpoklady pro zápis předmětu nejsou stanoveny. V letním semestru na výuku navazuje předmět Edukace a výzkum ve VČ 2 a oba předměty jsou ukončeny soubornou zkouškou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Semestrální práce - Inovativní koncept volnočasového zařízení Student v rámci semestrální práce zpracuje vlastní inovativní koncept volnočasového zařízení, které ve společnosti chybí a může tak reflektovat potřeby jak konkrétní specifické cílové skupiny, tak i celé společnosti. Vycházet je možné ze dvou možných předpokladů: <LI> a) Celospolečenská potřebnost. Student vnímá deficit v nabídce volnočasových institucí a organizací a navrhne koncept instituce, která na trhu (na základě vlastní analýzy) v celospolečenském konceptu chybí. <LI> b) Lokální potřebnost. Student se zaměří na vybranou lokalitu (region, město, obec), kde na základě vlastního šetření a analýzy získaných poznatků (např. s využitím SWOT analýzy) vymezí deficit v nabídce pro trávení volného času jasně specifikovaných cílových skupin a navrhne koncept takového zařízení s lokálním významem. Práce by neměla kopírovat koncepty běžně dostupných volnočasových institucí, ale je možné se v nich inspirovat a přinést především vlastní inovativní návrh. Student se zaměří na vymezení a obhájení potřebnosti daného konceptu, dále poslání zařízení a cílovou skupinu, specifika organizace, očekávané prostorové a materiální zabezpečení, personální obsazení, preferované metody práce atd. Rozsah: min. 5 stran, řádkování 1, písmo 12 (standardní formální kritéria pro psaní semestrálních a kvalifikačních prací vč. korektní práce s odbornými zdroji dle citační normy ČSN) Termín odevzdání: dle zadání sylabem předmětu v aktuálním akademickém roce (viz Moodle) Na konci letního semestru po absolvování výuky návazného předmětu Edukace a výzkum volného času 2 proběhne souborná ústní zkouška v rozsahu sylabů z obou semestrů.
|
Doporučená literatura
|
-
Metodika pro podporu tvorby ŠVP ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha: ÚIV, Tauris. 2007.
-
ČECH, T. (ed.). (2007). Výchova a volný čas 2. Brno: PdF MU.
-
ČINČERA, J., KAPLÁNEK, M., SÝKORA, J. Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU s. r. o., 2009, 129 s. ISBN 978-80-7399-611-6..
-
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha: Portál, 2008, 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1..
-
HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas.. Praha.
-
KAPLÁNEK, M. aj. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. 208 s. ISBN 978-80-262-1250-8..
-
KAPLÁNEK, M. (ed.). (2012). Čas volnosti, čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál.
-
MANSFELDOVÁ, Z.; KROUPA, A. (eds.). (2005). Participace a zájmové organizace v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. a kol. (2002). Pedagogika volného času.. Praha.
-
Pospíšil, J. (203). Hodnoty a volný čas: nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc.
-
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995, 176 s. ISBN 80-901737-9-9..
|