Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika jako věda 2. Vývoj alternativní didaktiky v českých zemích 3. Dítě předškolního věku 4. Učitel jako vzdělavatel v podmínkách MŠ 5. Učivo v kontextu RVP PV 6. Teoretická východiska vzdělávacího procesu (kurikulum předškolního vzdělávání, Rodina jako partner školy, organizační formy v předškolním vzdělávání, metody a didaktické zásady a jejich uplatňování v MŠ, materiální a didaktické prostředky, příprava na práci s dětmi, hodnocení, výběr učiva, individualizace ve vzdělávání)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: zprostředkovat studentům klíčové oblasti vztahující se ke vzdělávacímu procesu v podmínkách současné mateřské školy či dalších poskytovatelů předškolního vzdělávání, a to vše v kontextu platného předškolního kurikula. Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte.
Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte.
|
Předpoklady
|
Znalosti v rozsahu učiva Pedagogiky, Obecné didaktiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student dokáže teoretické znalosti v níže uvedeném rozsahu. 1. Didaktika jako věda 2. Vývoj alternativní didaktiky v českých zemích 3. Dítě předškolního věku 4. Učitel jako vzdělavatel v podmínkách MŠ 5. Učivo v kontextu RVP PV 6. Teoretická východiska vzdělávacího procesu (kurikulum předškolního vzdělávání, Rodina jako partner školy, organizační formy v předškolním vzdělávání, metody a didaktické zásady a jejich uplatňování v MŠ, materiální a didaktické prostředky, příprava na práci s dětmi, hodnocení, výběr učiva, individualizace ve vzdělávání) Splnění úkolu v MOODLu pro udělení zápočtu Znalosti budou ověřeny prostřednictvím písemného testu (85% úspěšnost)
|
Doporučená literatura
|
-
HELUS, Zd. (2016). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
-
ŠMELOVÁ, E.. (2018). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E., PAŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
|