Předmět: Didaktika předškolního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Didaktika předškolního vzdělávání
Kód předmětu KPG/KDV@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika jako věda 2. Vývoj alternativní didaktiky v českých zemích 3. Dítě předškolního věku 4. Učitel jako vzdělavatel v podmínkách MŠ 5. Učivo v kontextu RVP PV 6. Teoretická východiska vzdělávacího procesu (kurikulum předškolního vzdělávání, Rodina jako partner školy, organizační formy v předškolním vzdělávání, metody a didaktické zásady a jejich uplatňování v MŠ, materiální a didaktické prostředky, příprava na práci s dětmi, hodnocení, výběr učiva, individualizace ve vzdělávání)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cíle: zprostředkovat studentům klíčové oblasti vztahující se ke vzdělávacímu procesu v podmínkách současné mateřské školy či dalších poskytovatelů předškolního vzdělávání, a to vše v kontextu platného předškolního kurikula. Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte.
Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte.
Předpoklady
Znalosti v rozsahu učiva Pedagogiky, Obecné didaktiky

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student dokáže teoretické znalosti v níže uvedeném rozsahu. 1. Didaktika jako věda 2. Vývoj alternativní didaktiky v českých zemích 3. Dítě předškolního věku 4. Učitel jako vzdělavatel v podmínkách MŠ 5. Učivo v kontextu RVP PV 6. Teoretická východiska vzdělávacího procesu (kurikulum předškolního vzdělávání, Rodina jako partner školy, organizační formy v předškolním vzdělávání, metody a didaktické zásady a jejich uplatňování v MŠ, materiální a didaktické prostředky, příprava na práci s dětmi, hodnocení, výběr učiva, individualizace ve vzdělávání) Splnění úkolu v MOODLu pro udělení zápočtu Znalosti budou ověřeny prostřednictvím písemného testu (85% úspěšnost)
Doporučená literatura
  • HELUS, Zd. (2016). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
  • ŠMELOVÁ, E.. (2018). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E., PAŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní