Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem andragogika, její struktura a charakter. Jednotlivá pojetí andragogiky. Objekt andragogiky. Předmět andragogiky. Andragogika v historickém vývoji. Vztah andragogiky k jiným vědám. Andragogika v rozmezí edukace. Problematika vzdělávání dospělých. Předpoklady úspěšného učení dospělých. Vzdělavatelé dospělých a požadavky na jejich činnost. Cíle, formy a metody ve zdělávání dospělých. Specifika zájmového vzdělávání dospělých.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: charakterizovat andragogiku a vysvětlit její opodstatněnost v soustavě humanitních věd, operovat odbornou andragogickou terminologií,objasnit klíčová pojetí a předmět andragogiky,charakterizovat objekt andragogického působení,objasnit užší pojímání andragogiky, včetně historického vývoje vzdělávání dospělých,operovat odbornou andragogickou terminologií,objasnit vztah andragogiky k jiným vědám,vysvětlit andragogické pojetí výchovy,analyzovat problematiku vzdělávání dospělých v kontextu celoživotního vzdělávání,analyzovat indikátory úspěšnosti učení a vzdělávání dospělých,vymezit a charakterizovat jednotlivé kategorie vzdělavatelů dospělých,specifikovat činnost a požadavky na vzdělavatele dospělých, objasnit aspekty podmiňující výběr cílů, forem a vhodných metod vzdělávání dospělých,analyzovat a prakticky aplikovat nejpoužívanější metody vzdělávání dospělých, charakterizovat zájmové vzdělávání dospělých, objasnit jeho historické kořeny, analyzovat nejpoužívanější formy a metody zájmového vzdělávání dospělých a posoudit vhodnost jejich výběru. Témata: Pojem andragogika, její struktura a charakter. Jednotlivá pojetí andragogiky. Objekt andragogiky. Předmět andragogiky. Andragogika v historickém vývoji. Vztah andragogiky k jiným vědám. Andragogika v rozmezí edukace. Problematika vzdělávání dospělých. Předpoklady úspěšného učení dospělých. Vzdělavatelé dospělých a požadavky na jejich činnost. Cíle, formy a metody ve zdělávání dospělých. Specifika zájmového vzdělávání dospělých.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Teoretické penzum učiva získávají studenti především samostudiem a zpracováváním dílčích úkolů, cvičení a problémových otázek ze studijních opor (distančně zpracovaných studijních textů). K opravě tutorovi posílají 1 samostatnou práci (korespondenční úkol), esej v celkovém rozsahu 3 ? 5 normostran. Schválený korespondenční úkol je předpokladem pro účast na zkoušce, která má charakter didaktického testu. Předmět je v KS koncipován s převahou distančních prvků ? je založen na řízeném samostudiu a vedení studujících tutorem, který usměrňuje a koriguje samostatnou práci studujících prostřednictvím LMS UNIFOR nebo komunikace přes internet, jak off-line (E-mail), tak on-line (skype, ICQ, chat apod.), podle možností studujících. Kontaktní výuka je zaměřena na klíčové problémy disciplíny a na navigaci studujících ke zpracování samostatné práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. Kapitoly z andragogiky 1. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3248-9..
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. Kapitoly z andragogiky 2. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3249-6..
-
Beneš, M. (2014). Andragogika. Praha: Grada.
-
ŠERÁK, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých.. Praha: Portál.
-
VETEŠKA, J., VACÍNOVÁ, T. a kol. otázky vzdělávání dospělých. Andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9.
|