Předmět: Seminář k diplomové práci 1 - výchovné poradenství

« Zpět
Název předmětu Seminář k diplomové práci 1 - výchovné poradenství
Kód předmětu KPG/KDP1@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Miková Jana, Mgr.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
<LI> 1. Téma a volba výzkumného problému. Koncipování názvu DP. <LI> 2. Cíl(e) diplomové práce, tvorba výzkumných otázek a hypotéz. <LI> 3. Výběr a koncipování výzkumného souboru. <LI> 4. Struktura a členění diplomové práce. <LI> 5. Vyhledávání odborné literatury a pramenů a práce s nimi. Odkazování na zdroje dle platné citační normy. <LI> 6. Tvorba odborného textu - teoretické části diplomové práce. <LI> 7. Aplikace poznatků z metodologie empirického výzkumu při psaní diplomové práce. Etické principy vědecké práce. <LI> 8. Formální úprava diplomové práce v souladu s normou pro úprava dokumentů v textových procesorech a s platnými vnitřními předpisy Univerzity Palackého a Pedagogické fakulty UP.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět směřuje studenta k úspěšnému dokončování diplomové práce jako jednoho z klíčových předpokladů pro úspěšné ukončení magisterského studia v rámci studijního programu Sociální pedagogika na PdF UP. Zhodnocuje poznatky z předmětů zaměřených na metodologii a výzkum v sociálních a pedagogických vědách a vede k teoretickému ukotvení DP (dokončení min. 30 stran teoretické části DP).
Po jeho absolvování by měl student (být schopen): <LI> zhodnotit a využít dosavadní poznatky z předmětů zaměřených na psaní DP a pedagogický výzkum; <LI> mít jasný koncept diplomové práce, na kterém pracuje; <LI> vyhledat relevantní odbornou literaturu a prameny potřebné ke zpracování své diplomové práce, umět s odbornými zdroji pracovat v souladu s citační normou; <LI> vytvořit adekvátní teoretická východiska reflektující cíle práce a zvolenou metodologii; <LI> připravit a realizovat předvýzkum k DP, příp. samotný výzkum; <LI> směřovat k dokončování diplomové práce.
Předpoklady
Předmět navazuje na předchozí předměty Propedeutický seminář k DP a Seminář k DP1 a směřuje studenta k dokončování diplomové práce jako jednoho z klíčových předpokladů pro úspěšné ukončení magisterského studia v rámci studijního programu Sociální pedagogika na PdF UP. Předpokladem je zadání tématu DP ve STAG, průběžné konzultace s vedoucím práce a směřování k jejímu zdárnému dokončení.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Semestrální práce - Koncept diplomové práce, struktura obsahu a její teoretická část. V návaznosti na Projekt diplomové práce, vytvořený v rámci Propedeutického semináře k DP v 1. semestru studia, student zjasní koncept své DP po roční práci na tématu a konzultacích s vedoucím DP. Na základě vytyčených cílů, výzkumných otázek a hypotéz k plánovanému výzkumu vytvoří obsahový rámec teoretické části k DP a vytyčené kapitoly rozpracuje. Práce pro udělení zápočtu bude obsahovat tyto části: <LI> a) Zjasněný Projekt DP jako východisko pro tvorbu teoretické části 1. Název DP. Název reflektuje vymezený výzkumný problém a hlavní cíl práce. 2. Výzkumné cíle a otázky, hypotézy. Student vymezí hlavní výzkumný cíl, příp. dílčí cíle, které tvoří základ pro tvorbu výzkumných otázek. Pro kvantitativní výzkum vymezí hypotézy nebo minimálně proměnné, které chce v rámci výzkumu sledovat a komparovat. 3. Výzkumný soubor. Student objasní výběr a velikost výzkumného souboru. 4. Výzkumná strategie, výzkumný nástroj, metoda analýzy. Nástin metodologie výzkumu k DP. Rozsah této části práce: min. 1 strana A4, řádkování 1, písmo 12. <LI> b) Obsah teoretické části DP. <LI> c) Zpracovaná teoretická část DP (rozsah min. 30 stran v souladu s formálními požadavky pro psaní DP). Termín odevzdání aktualizovaného konceptu (projektu) DP, obsahu a min. 30 stran teoretické části: 31. 1. 2025 Práci student v daném termínu zašle e-mailem vyučující předmětu, příp. vedoucí práce potvrdí e-mailem, že teoretická část má daný rozsah a může být udělen zápočet.
Doporučená literatura
  • Citační norma ČSN ISO 690:2011. Citační norma ČSN ISO 690:2011.
  • GAVORA, Peter. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno: Paido.
  • HENDL, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Gra.
  • KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN. (2017). Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu.. Praha: Grada.
  • KUBÁTOVÁ, H., ŠIMEK, D. (2007). Od abstraktu do závěrečné práce. Olomouc : UP.
  • ŠANDEROVÁ, J.; MILTOVÁ, A. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. Praha: Sociologické nakladatelství. 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní