Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KPG/KDID@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Přednáška: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . představit obecnou didaktiku jako vědní disciplínu i jako nástroj vzdělavatele, . objasnit specifika základních kategorií obecné didaktiky, umět je rozeznávat v edukačním procesu a vysvětlit potřebu jejich systémového ukotvení v edukačním procesu, . rozlišovat faktory ovlivňující průběh edukace podle možnosti jejich ovlivnitelnosti ze strany vzdělavatele, akcentovat význam motivace při učení, . vysvětlit provázanost postupů plánování, realizace a hodnocení výsledku edukace. Obecná didaktika jako vědní disciplína i jako nástroj vzdělavatele, didaktický trojúhelník, základní kategorie obecné didaktiky (výukové cíle - taxonomie, vlastnosti, učivo, učební úlohy - taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, metody a organizační formy podporující aktivitu vzdělávaných, materiálně didaktické prostředky), kompetence vzdělavatele, sebereflexe - sebehodnocení - seberozvoj vzdělavatele, pedagogická komunikace a interakce, motivace, didaktické zásady. Projektování, realizace a hodnocení výsledků edukace. Cvičení: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . s přihlédnutím k nadřazeným kurikulárním dokumentům připravit plán krátkodobé edukační aktivity včetně způsobu hodnocení vzdělávacích výsledků vzdělávaných, . s dopomocí mentora stanovit kriteria a indikátory vhodné pro hodnocení plánu i realizace edukační aktivity, . v modelové situaci předvést realizaci různých situací z edukační činnosti (např. motivace vzdělávaných, zadávání a plnění učební úlohy, vedení rozhovoru, vysvětlování, vedení hry, hospitační pozorování apod.) a v této souvislosti navrhnout a realizovat další dílčí krok svého pedagogického rozvoje. Plán krátkodobé edukační aktivity, kriteria a indikátory vhodné pro hodnocení plánu i realizace edukační aktivity, realizace vybraných situací z edukační činnosti, profesní rozvoj pedagogického pracovníka.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Písemná zkouška. Další požadavky erudovaná obhajoba pracovního portfolia dokumentujícího všechny aktivity studenta realizované v rámci cvičení (viz cíle disciplíny).
Doporučená literatura
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kolář, Z., Vališová, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing.
  • OBST, O. Řízení výuky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Texty k distančnímu vzdělávání..
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
  • SLAVÍK, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha.
  • Virtuální hospitace. Modul audio video. Dostupné z: https://audiovideo.rvp.cz/search?search=virtu%C3%A1ln%C3%AD+hospitace&typ_souboru=.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní