Vyučující
|
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Institucionalizace předškolních zařízení ve světe do konce 19. století, Institucionalizace předškolních zařízení v českých zemích před rokem 1869 Vytváření systému předškolních institucí v českých zemích v letech 1969-1948 Vývoj institucí předškolní výchovy v českých zemích ve 2. polovině 20. století Vývojové trendy předškolní výchovy v současnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentovi poznatky o historickém vývoji institucionalizované předškolní výchovy a to v kontextu vývoje institucí, dále významných osobností, které se na rozvoji předškolní výchovy podíleli. Studenti budou vedeni k porozumění souvislostí vývoje v rámci jednotlivých klíčových etap s odrazem a přínosem pro současné předškolní vzdělávání.
Po absolvování předmětu student prokáže znalosti v následujících tématech: Institucionalizace předškolních zařízení ve světe do konce 19. století, Institucionalizace předškolních zařízení v českých zemích před rokem 1869 Vytváření systému předškolních institucí v českých zemích v letech 1969-1948 Vývoj institucí předškolní výchovy v českých zemích ve 2. polovině 20. století Vývojové trendy předškolní výchovy v současnosti
|
Předpoklady
|
Teoretické znalosti z učiva pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky pro udělení zkoušky Dva týdny před zkouškou student odevzdá esej k pedagogickému dílu významného myslitele, filozofa, pedagoga 19. století. Výběr díla je na studentovi. Posouzená a schválená práce vyučujícím je podmínkou pro přihlášení se na zkoušku. Znalosti budou ověřeny formou písemného testu v rozsahu učiva: znalosti o vývoji institucí předškolní výchovy v kontextu politických, sociálních a kulturních vlivů, znalosti organizace, správy a financování předškolní výchovy v proměnách jednotlivých období, znalosti významných osobností a jejich přínos pro rozvoj předškolní výchovy, znalosti se zaměřením na vývoj profese učitele mateřské školy. Studenti obdrží Průvodce studiem, podle kterého bude probíhat řízené samostudium. Dle pokynů děkanky PdF UP je stanoveno následující: Výuka v kombinované formě studia u všech oborů a programů v ZS 2020/2021 v rámci všech předmětů jsou akademičtí pracovníci povinni uvedenou výuku realizovat dle následujících možností: a) Prostřednictvím řízeného samostudia studentů na základě písemných studijních opor, strukturované a doporučené studijní literatury se stanovenými samostatnými úkoly či jiných studijních materiálů (např. video-prezentací asynchronních přednášek bez možnosti interakce se studenty). V tomto případě je vyučující době své rozvrhované výuky dostupný k individuální či skupinové konzultaci studentům prostřednictvím videokonferenčního systému (MS TEAMS, ZOOM, BBB, MEET). Uvedené konzultace slouží k ověřování plnění průběžných korespondenčních úkolů, k zodpovězení dotazů studentů ohledně zaslaných témat a materiálů apod. b) Prostřednictvím synchronní výuky on-line videokonference (MS TEAMS, ZOOM, BBB, MEET), které probíhají v době rozvrhované v systému IS STAG.
|
Doporučená literatura
|
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. (2010). České učitelstvo a Hasnerovy zákony. E-pedagogium.
-
KOVAŘÍČEK, V. (1978). Dokumenty k vývoji zařízení předškolní výchovy a k vzdělávání učitelek mateřských škol. Olomouc: UP.
-
RÝDL, K., ŠMELOVÁ, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869 - 2011). Olomouc: UP.
-
SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha: PdF UK.
|