Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem andragogika, její struktura a charakter. Jednotlivá pojetí andragogiky. Objekt andragogiky. Předmět andragogiky. Andragogika v historickém vývoji. Vztah andragogiky k jiným vědám. Andragogika v rozmezí edukace. Problematika vzdělávání dospělých. Předpoklady úspěšného učení dospělých. Vzdělavatelé dospělých a požadavky na jejich činnost. Cíle, formy a metody ve zdělávání dospělých. Specifika zájmového vzdělávání dospělých. Studijní
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: charakterizovat andragogiku a vysvětlit její opodstatněnost v soustavě humanitních věd, operovat odbornou andragogickou terminologií, objasnit klíčová pojetí a předmět andragogiky, charakterizovat objekt andragogického působení, objasnit užší pojímání andragogiky, včetně historického vývoje vzdělávání dospělých, operovat odbornou andragogickou terminologií, objasnit vztah andragogiky k jiným vědám, vysvětlit andragogické pojetí výchovy, analyzovat problematiku vzdělávání dospělých v kontextu celoživotního vzdělávání, analyzovat indikátory úspěšnosti učení a vzdělávání dospělých, vymezit a charakterizovat jednotlivé kategorie vzdělavatelů dospělých, specifikovat činnost a požadavky na vzdělavatele dospělých, objasnit aspekty podmiňující výběr cílů, forem a vhodných metod vzdělávání dospělých, analyzovat a prakticky aplikovat nejpoužívanější metody vzdělávání dospělých, charakterizovat zájmové vzdělávání dospělých, objasnit jeho historické kořeny, analyzovat nejpoužívanější formy a metody zájmového vzdělávání dospělých a posoudit vhodnost jejich výběru.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Teoretické penzum učiva získávají studenti především samostudiem a zpracováváním dílčích úkolů, cvičení a problémových otázek ze studijních opor (distančně zpracovaných studijních textů). K opravě tutorovi posílají 1 samostatnou práci (korespondenční úkol), esej v celkovém rozsahu 3 ? 5 normostran. Schválený korespondenční úkol je předpokladem pro účast na zkoušce, která má charakter didaktického testu. Časové zatížení studujících: Kontaktní výuka ? 6 hodin Studium distančních studijních opor ? 51 hodin Samostudium (včetně přípravy na zkoušku) ? 43 hodin Samostatná práce (esej) - korespondenční úkol ? 8 hodin
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoňková, H. Firemní vzdělávání. Praha: Grada, 2010..
-
BARTOŇKOVÁ, H., ŠIMEK, D. (2002). Andragogika. Olomouc.
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. Kapitoly z andragogiky 1. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3248-9..
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. Kapitoly z andragogiky 2. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3249-6..
-
Beneš, M. (2014). Andragogika. Praha: Grada.
-
ŠERÁK, M. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha.
-
VETEŠKA, J., SALIVAROVÁ, J. Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: UJAK, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3..
-
VETEŠKA, J., VACÍNOVÁ, T. a kol. otázky vzdělávání dospělých. Andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9.
|