Předmět: Historické proměny výchovy

« Zpět
Název předmětu Historické proměny výchovy
Kód předmětu KPG/K2HPV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické zaměření přednášek: 1. Vstupní informace 2. Úvod do problematiky disciplíny Dějiny pedagogiky 3. Diskursivní proměny výchovy (vymezení člověka a výchovy v historických paradigmatech) 3.1 Starověké pojetí výchovy (Antická vzdělanost, tradice řecké a římské výchovy) 3.2 Středověké pojetí výchovy (Charakteristika středověku, křesťanství a jeho role ve vzdělávání a výchově, otázka středověké vzdělanosti, hlavní nástroje vzdělanosti) 3.3 Novověké pojetí výchovy (výchova v období raného novověku ? renesanční, reformační a protireformační pedagogika, výchova pod vlivem osvícenství ? individuální výchova, přirozená výchova) 3.4 Počátky moderního pojetí výchovy (reformní pedagogika, proces od pedautocentrismu k pedocentrismu)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni vysvětlit základní historické trendy a tendence vývoje výchovy v jednotlivých obdobích lidských dějin, analyzovat vztah mezi společenskými, politickými, ekonomickými a kulturními procesy a výchovnými přístupy a objasnit historické kořeny současných trendů ve výchově. Hlavními tématy předmětu jsou dějiny pedagogiky jako historický spojitý vývoj teorií, dějiny pedagogiky z pohledu proměny vztahu "společnost a výchova", dějinné vztahy mezi pedagogikou a jinými vědami, významné osobnosti a teorie výchovy - jejich reflexe v současných edukačních soustavách.
Studenti a studentky budou schopni: - charakterizovat Dějin pedagogiky jako vědeckou disciplínu - objasnit antiku a antickou vzdělanost jako základ evropské vzdělanosti - objasnit středověké pojetí výchovy - charakterizovat proměny pojetí výchovy a vzdělanosti na počátku raného novověku a v období osvícenství - objasnit proce přechodu od pedautocentrismu k pedocentrismu a jeho dopady v současném školství.
Předpoklady
doporučená - středoškolská úvoveň dějepisu

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

- samostudium vybraných materiálů - splnění faktografického testu na závěr výuky jako předpoklad přihlášení se ke kolokviu (nad 70%)
Doporučená literatura
  • CIPRO, M. (2002). Galerie světových pedagogů. Sv. 1, 2, 3.. Praha.
  • PODLAHOVÁ, L. aj. (2001). 1+100 osobností pedagogiky a školství v českých zemích.. Olomouc.
  • REBLE, A. (1995). Dejiny peagogiky. Bratislava.
  • ŠTVERÁK, V., KUČERA, Z. aj. (1999). Chrestomatie z dějin pedagogiky.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr