Předmět: ICT ve výchově a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu ICT ve výchově a vzdělávání
Kód předmětu KPG/IVV@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Informační technologie a jejich rozdělení. Otevřené vzdělávání. Digitální gramotnost. Informatické myšlení. Didaktické aspekty vybraných digitálních technologií. Ovládání, základní nastavení a údržba vybraných digitálních technologií. Internet ? charakteristika, Internet jako informační zdroj. Vzdělávací portály, vzdělávací sociální sítě a LMS. Komerční a freeware aplikace využitelné ve výchovně vzdělávacím procesu. Virtuální a rozšířená realita, 3D technologie, laserové technologie. Převrácená třída. Prezentační programy a zásady tvorby prezentace. Počítačové viry a ochrana proti nim, druhy virů podle různých hledisek, antivirové programy, projevy virů, základy bezpečné práce. Multimédia.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vysvětlit pojetí informačních a komunikačních technologii, charakterizovat otevřené vzdělávání, digitální gramotnost, nformatické myšlení, popsat a charakterizovat didaktické aspekty vybraných digitálních technologií, ovládat a provádět základní nastavení a údržbu vybraných digitálních technologií, zhodnotit vývoj internetu a jeho vliv na vzdělávání v informační společnosti, využívat možností internetu, internetových prohlížečů a webových vyhledávačů, využívat vzdělávací portály, vzdělávací sociální sítě a LMS, vyhledat komerční a freeware aplikace využitelné ve výchovně vzdělávacím procesu, popsat a charakterizovat virtuální a rozšířenou realitu, 3D technologie, laserové technologie, využívat mobilní dotyková zařízení ve výchově a vzdělávání, vytvořit podklady pro tvorbu interaktivní prezentace, prakticky uplatňovat zásady bezpečné práce s PC.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
didaktický test (zápočet): vytvoření seminární práce a interaktivní prezentace (interaktivní prezentace bude jednotlivými studenty prezentována před ostatními studenty) samostudium: průběžná příprava na semináře, samostudium ? příprava na zápočet (didaktický test).
Doporučená literatura
  • BOTEK, Zdeněk. Základy informačních technologií. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN 978-80-7454-313-5..
  • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Informačn. Informační vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-07-1..
  • DOSEDLA, Martin a Jan VÁLEK. Informační a komunikační technologie 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013..
  • DOSEDLA, Martin a Jan VÁLEK. Informační a komunikační technologie 3. Brno: Masarykova univerzita, 2013..
  • EDWARDS, Anthony. (2012). New Technology and Education (Contemporary Issues in Education Studies). London: Bloomsbury Academic.
  • CHROMÝ, Jan. (2011). Materiální didaktické prostředky v informační společnosti.. Praha: Verbum.
  • PETROWSKI, Thorsten. Bezpečí na internetu: pro všechny. Liberec: Dialog, 2014. ISBN 978-80-7424-066-9..
  • PETRUCHA, Jindřich. Informační systémy ve školství. Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2010. ISBN 978-80-7314-192-9..
  • SZOTKOWSKI, René. (2013). Od běžné školní tabule k tabuli interaktivní. Z pohledu učitele základní a střední školy.. Brno: Paido.
  • Vrba, Jiří. (2008). Úvod do audiovizuálních technologií. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2060-8.. Olomouc.
  • WINKLER, Peter. Velký počítačový lexikon: co je co ve světě počítačů. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2331-7..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní