Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Vymezení základních pojmů z oblasti kognitivní vědy, její vznik, vývoj a současný stav. Pozice pedagogiky v systému kognitivní vědy. Předmět zkoumání kognitivní vědy, metody výzkumu. Interdisciplinární charakter kognitivní vědy, dílčí obory kognitivní vědy a jejich vztahy ? lingvistika, neurověda, umělá inteligence, filosofie, antropologie, psychologie, jako základ kognitivní vědy, kognitivní psychologie a neuropsychologie, mentální modely. Teorie mysli, vztah těla a mysli, teorie identity, sociální konstruktivismus a interakce. Myšlenkové experimenty, filosofie umělé inteligence. Znaky kognitivního systému. Jazyk jako součást lidské kognice. Pedagogika v systému kognitivní vědy. Základy kulturní antropologie a etnografie jako výzkumná metoda. Holistický přístup k vychovávanému jedinci. Možnosti využití poznatků kognitivní vědy v (sociální) pedagogice/sociálně pedagogické praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . Vysvětlit pojmy interdisciplinarita, multidisciplinarita, transdisciplinarita, interdisciplinární výzkum . definovat základní pojmy z teorie kognitivní vědy a charakterizovat její subdisciplíny (lingvistika, neurověda, umělá inteligence, filosofie, antropologie, psychologie, pedagogika) . specifikovat předmět zkoumání a metodologii kognitivní vědy . analyzovat hlavní teoretické přístupy v oblasti subdisciplín kognitivní vědy s přihlédnutím k pedagogické praxi . aplikovat v praxi teoretické poznatky sociálního konstruktivismu, psychoneuroimunologie, kulturní/kognitivní antropologie, a to s využitím holistického přístupu.
kritické myšlení, komunikace, řešení problémů, myšlení v souvislostech, používání IT a AI
|
Předpoklady
|
znalost základních pojmů a interdisciplinárních přesahů v oboru pedagogika, psychologie, ICT, antropologie, komunikace, filosofie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Příprava a prezentace seminární práce na téma výzkumy a poznatky v kognitivní vědě.
|
Doporučená literatura
|
-
EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4.Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:2c25eec0-9dbe-11e7-ae0a-005056827e52.
-
MILLER G. A. The cognitive revolution: a historical perspective. Trends in Cognitive Sciences. 2003, 7, 141?144..
-
Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada..
|